اخذ عوارض بازار بازی را رقابتی می‌کند/نباید تمام سهم بازار را به خارجی‌ها واگذار کرد

یک بازی‌ساز اخذ عوارض از بازی‌های خارجی را راهی برای رقابتی‌تر شدن بازار دانست و گفت: برای اینکه بازی‌ساز داخلی بتواند تولید کند، نباید تمام سهم بازار را به عناوین خارجی واگذار کنیم. البته ممکن است مخالفت‌هایی که درباره اخذ عوارض وجود دارد به دلیل این تصور باشد که اتفاق درستی برای عوارض نیفتد.

عماد رحمانی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه بازی‌های خارجی در یک بستر با درآمد و سهم بیشتری از بازار داخلی ما وارد می‌شوند، ‌ اظهار کرد: تنها بحث ضعف و قدرت کیفی بازی‌های ایرانی و خارجی نیست که تفاوت ذائقه مخاطب را ایجاد می‌کند. میلیون‌ها دلار پروپاگاندا و تبلیغاتی که پشت بازی‌های خارجی وجود دارد را هم باید در نظر گرفت. حتی در شرایط تشابه ۷۰ درصدی بازی‌ها از نظر کیفی، بازی خارجی با سرمایه بسیار زیادی از لحاظ تبلیغاتی به مخاطب شناسانده می‌شود اما بازی‌ ایرانی بدون هیچ سرمایه تبلیغاتی وارد بازار می‌شود.

وی درباره سیاست اخذ عوارض توضیح داد: عوارض مقوله‌ای است که برای ایجاد تعادل بین محصولات وارداتی به یک کشور و محصولات تولیدی توسط کشور مبدا اخذ می‌شود تا صنایع زنده بمانند. این یک موضوع اثبات‌شده است که در تمام صنایع در دنیا وجود دارد و به تولید داخل کمک می‌کند. در صنعت بازی‌های رایانه‌ای در هند و در بسیاری دیگر از کشورها این عوارض گرفته می‌شود. بنابراین اینکه بعضی فکر می‌کنند کشورهای خارجی که عضو سازمان تجارت جهانی هستند، عوارض نمی‌پردازند، صحیح نیست.

این بازی‌ساز اخذ عوارض را کمکی به رقابتی‌تر شدن بازار دانست و گفت: اگر قرار است صنعت داخلی داشته باشیم و بازی‌ساز داخلی بتواند تولید کند، نباید تمام سهم بازار را به عناوین خارجی واگذار کنیم. اگرچه مخالفت‌هایی وجود دارد اما ممکن است به این دلیل باشد که اتفاق درستی برای این عوارض نیفتد. یعنی با این فرض که عوارض باید به دلیل همسطح شدن صنعت گیم گرفته شود و به رقابتی شدن بازار کمک می‌کند؛ اینکه چه اتفاقی برای آن می‌افتد، ممکن است چالشی باشد که مخالفان به آن فکر کنند. البته با توجه به جلساتی که در بنیاد بازی‌ها برگزار شده، امیدواریم برنامه مدونی برای هزینه‌کرد این عوارض وجود داشته باشد.

رحمانی در پاسخ به اینکه آیا اخذ عوارض از بازی‌های خارجی، هزینه مصرف‌کننده را افزایش می‌دهد، اظهار کرد: هیچ جای دنیا این طور نیست که گرفتن عوارض از بازی خارجی هزینه را برای مصرف‌کننده افزایش دهد. عوارض باید از جیب این مارکت‌ها کم شود نه اینکه از مخاطب گرفته شود. کار نشر این نیست که صرفا یک عنوان بازی را در مارکت قرار دهد.

او نارضایتی از مارکت‌های داخلی را ورود بی‌اندازه بازی‌های خارجی دانست و افزود: قرارداد پرداخت بازی داخلی با دلار ارزان‌تر انجام می‌شود. گاهی شرکت‌ها بیشتر بازی‌ها را محلی می‌کنند اما بعضا حتی بازی‌ها محلی‌سازی هم نمی‌شوند و می‌بینیم یک مارکت به صورت مستقیم بازی را وارد می‌کند که هیچ کاری روی آن انجام نشده اما سود زیادی دارد.

این بازی‌ساز با بیان اینکه نمی‌توان منکر شد نبود عوارض لطمه‌هایی می‌زند، گفت: دلار گیفت کارت ۴۳۰۰ تومان است اما در بعضی از مارکت‌ها بازی را با ۳۰۰۰ تومان قیمت می‌گذارند. شرایط نابرابر دیگر تبلیغات بی‌حدوحصر بازی‌هاست. موضوع سوم هم خود مارکت‌ها هستند که بازی خارجی را چون محبوب‌تر و شناخته‌شده‌تر است، برجسته می‌کند و در عرض چند روز تعداد دانلود بازی‌ها به چندصد هزار می‌رسد. این‌ها درآمد و جابه‌جایی تراکنش‌های سنگین مالی است که تاثیر زیادی دارد و بستر قابل توجهی است.

رحمانی در پاسخ به اینکه آیا دریافت عوارض از بازی‌های خارجی باعث افت کیفیت بازی داخلی می‌شود، ‌ گفت: بسیاری از صنایع داخلی عوارض می‌گیرند و پیشرفت می‌کنند. این نابرابری که در این حوزه وجود دارد را باید به نحوی برابر کرد. این عوارض نهایتا ۲۰ میلیارد تومان برای نزدیک ۱۵۰۰ توسعه‌دهنده است و حمایت هم به معنای حمایت مستقیم مالی از طرف دولت نیست. البته موضوع دانش و توان هم در کنار حمایت مالی وجود دارد و ما از نظر تکنیکی بازی‌سازهای قوی داریم که حتی در دنیا هم شناخته‌شده هستند.