اخذ عوارض، بومی‌سازی بازی‌ها را عادلانه می‌کند

یک بازی‌ساز اخذ عوارض از بازی‌های خارجی را با هدف فراهم‌سازی زیرساخت‌ها و افزایش سطح کیفی تولیدات داخلی دانست و گفت: قرار هم نیست محدودیتی برای عرضه بازی‌های خارجی صورت پذیرد، این عوارض تنها مشمول ناشران بازی‌های خارجی است و هدف اصلی آن عادلانه کردن ریسک بومی‌سازی است.

شاهین صیادحقیقی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اخذ عوارض از بازی‌های خارجی و تاثیر آن بر حمایت از بازی‌های داخلی، اظهار کرد: در همین رابطه طی چند روز گذشته به همراه جمعی از بازی‌سازان دیداری با مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای صورت پذیرفت و این اقدام از ابعاد گوناگون مورد نقد و بررسی قرار گرفت. درواقع بحث اصلا حمایت مستقیم از بازی‌ها و پروژه‌های ایرانی نیست و هدف فراهم‌سازی زیرساخت‌ها با هدف افزایش سطح کیفی تولیدات داخلی است.

وی در پاسخ به اینکه آیا این روند، بازی‌های موبایلی را به سرنوشت بازی‌های کامپیوتری دچار نمی‌کند، گفت: در رابطه با نشر بازی‌های کامپیوتری نمی‌توان از یک زاویه به بررسی علل وضعیت فعلی نشر آن پرداخت، هرچند این بازار در زمان اوج دوران فعالیت خود نیز بخش ناچیزی از بازار واقعی تقاضای گیم را تحت پوشش خود داشت، مواردی نظیر نبود قانون کپی‌رایت، سیاست‌گذاری اشتباه حمایت مستقیم از بازی‌های داخلی که به روش‌های مختلف فرار از قانون توسط ناشران صورت می‌پذیرفت، افزایش سرعت و سهولت استفاده از اینترنت که نیاز به‌ به‌روزرسانی بازار و تطابق با خواسته‌های مخاطب را می‌طلبید و عوامل ریز و درشت بسیار که حال و روز فعلی را برای نشر بازی‌های PC رقم زده است، نیز باید در نظر داشت.

این بازی‌ساز ادامه داد: در دنیای امروزی شاید دیگر جایی برای مغازه‌های اجاره فیلم باقی نمانده باشد و شاید نشر فیزیکی فیلم‌ها و به خصوص سینمای خانگی نیز دیگر از رونق سال‌های گذشته برخوردار نباشد، اما سیستم‌های VOD با رشد فزاینده‌ای در حرکت هستند و بستر جدیدی را برای ارائه محتوا فراهم ساخته‌اند. اگر امروز ما شاهد شکل‌گیری سرویس‌های اشتراک ویدئویی قدرتمند در کشور هستیم که درآمد قابل توجهی از بخش ارزش افزوده بر دیتای مصرفی برخوردارند، باید این موضوع را نیز مد نظر داشته باشیم که در شرایط برابر این سایت‌ها هرگز قادر به رقابت با غول‌های بین‌المللی این عرصه نیستند.

صیادحقیقی همچنین خاطرنشان کرد: حال اگر بخش اندکی از این درآمد برای تولید محتوای پربیننده به تولیدکنندگان محتوا تخصیص یابد یک معامله برد-برد صورت می‌پذیرد و تولیدکنندگان می‌توانند کمک شایانی به افزایش میزان بازدید و تولید محتوای اختصاصی و انحصاری برای این سرویس‌دهنده‌ها کنند و منافعی چند برابری را در نهایت برای خود سرویس‌دهنده در بر خواهد داشت.

وی با بیان اینکه اخذ عوارض مساله عجیب و جدیدی نبوده و حتی منحصر به ایران نیست، افزود: البته قرار هم نیست محدودیتی برای عرضه بازی‌های خارجی صورت پذیرد، حفظ و تقویت قدرت مارکت‌های ایرانی جزو خواسته‌های بازی‌سازان ایرانی است و این موارد در جلسه مشترک با بنیاد ملی بازی‌ها نیز مطرح شده است، در اصل این عوارض تنها مشمول ناشران بازی‌های خارجی است و هدف اصلی آن عادلانه کردن ریسک بومی‌سازی و ترجمه بازی‌های خارجی با تولید بازی در داخل کشور است.

این بازی‌ساز خاطرنشان کرد: طی سال‌های اخیر مارکت کافه‌بازار به عنوان شاخص در مارکت‌های دیجیتال تلفن‌های همراه هوشمند، نقش بسزایی برای فعالان این عرصه ایفا کرده است و این موضوع با تعامل بین مارکت‌ها و بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با هدف‌گذاری مناسب می‌تواند منافع بلندمدتی را حتی برای خود مارکت‌ها در پی داشته باشد. مدیران بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای نیز بر اهمیت و تقویت جایگاه مارکت‌های ایرانی اذعان دارند. باید از تجارب گذشته نهایت بهره‌برداری صورت پذیرد و بهترین سازوکار برای پیشبرد مد نظر قرار گیرد.

صیادحقیقی با بیان اینکه بنیاد ملی بازیهای رایانه‌ای به عنوان نهاد حاکمیتی تا امروز سیاست درستی در اعطای آسان‌تر مجوز به بازی‌های تلفن همراه به کار گرفته است، افزود: این موضوع نشان‌دهنده‌ی درک بالا از انتظار مخاطبان از مارکت‌های ایرانی است و اتفاقا این مسیر باید، تقویت شود. بحث عوارض هم تنها ۱۰ درصد از فروش بازی‌های خارجی را شامل می‌شود که باید ناشر داخلی یا تولیدکننده خارجی از محل سود خود بپردازد و برای کمک به زیرساخت‌های تولید داخل با سازوکار نظارتی مناسب به کار گرفته شود.