«خانه بازی‌ سازان» با هدف نظارت بر هزینه‌کرد درآمد عوارض فروش بازی خارجی ایجاد می‌شود

دبیر جشنواره بازی‌سازان مستقل ایران در تشریح مزایای لایحه پیشنهادی بودجه سال 97 برای طرح دریافت عوارض از فروش بازی‌های رایانه‌ای خارجی گفت: در راستای برخی حاشیه‌سازی‌ها برای نحوه هزینه‌کرد درآمد حاصل از عوارض فروش بازی‌های خارجی، مقرر شد تشکل واحد و منسجمی با نام «خانه بازی‌‌سازان» ایجاد شود تا این درآمد به صورت شفاف و با نظارت و پیشنهاد بخش خصوصی برای صنعت گیم هزینه شود.

به گزارش روابط عمومی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، حمزه آزاد با بیان اینکه طرح عوارض برای عرضه تجاری بازی خارجی با توجه به شرایط تحریم‌ها در ایران بسیار هوشمندانه است، درباره چرایی آن گفت: ما شاهد ورود بی‌رویه و بدون ضابطه بازی‌های خارجی فارسی شده در ایران بودیم که باید قبل از انتشار از بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای مجوز لازم را دریافت می‌کردند؛ اما وقتی یک محصول در کشوری بخواهد عرضه تجاری شود باید طبق قوانین آن عمل کند و وقتی نهادی حاکمیتی مثل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای وجود دارد که کلیه مجوزها و نظارت بر تولید و نشر بازی‌ها به عهده اوست، فروشگاه‌هایی دیجیتالی داخلی سر خود نمی‌توانند تشخیص دهند چه چیزی خوب و چه چیزی بد است.

وی گفت: هر محتوایی نمی‌تواند در کشور بصورت تجاری عرضه شود و مهمترین مزیت دریافت عوارض از بازی‌ها نظارت و رصد بازار این صنعت خواهد بود.

آزاد با اشاره به اینکه دریافت عوارض از فروش بازی‌های خارجی به کشور، می‌تواند با هزینه‌کرد درست، کارهای زیرساختی و توسعه‌ای مناسبی در گیم ایران داشته باشد و باعث بیشتر اهمیت دادن به گیم داخلی شود، افزود: اکنون سرمایه‌گذاران به فکر فارسی سازی و انتشار بازی‌های خارجی در ایران هستند تا سرمایه‌گذاری بر تولید بازی‌های داخلی! و ادامه‌ی این روند باعث نابودی تولید داخل می‌شود.

وی با بیان اینکه عمده هزینه شرکت‌ها و تیم‌های بازی‌ساز روی نیروی انسانی متمرکز است و مسلما بخش عظیمی از این هزینه‌ها باید توسط خود آن‌ها تامین شود، خاطرنشان کرد: اما در این بین زیرساخت‌هایی در خصوص حرفه‌ای‌تر و راحت‌تر کار کردن بازی‌سازان اعم از رندرینگ، موشن کپچر، سرور و خدمات ابری و تجهیزات سخت‌افزاری تولید، می‌تواند کمک زیادی انجام دهد. همچنین بسته‌های تبلیغاتی و برنامه‌هایی برای دیده شدن بازی‌های ایرانی نیز لازم است تا مخاطبان از حضور این بازی‌ها مطلع شوند.

دبیر جشنواره بازیسازان مستقل ایران تاکید کرد: در همین حال بحث‌های توسعه‌ای و آموزشی حوزه گیم در شهرستان‌ها و کمک به رویدادهای این حوزه و حضور در مناسبت‌های بین‌المللی نیز می‌تواند از موارد دیگری باشد که درآمد حاصل از عوارض می‌تواند در آن بخش، صرف شود.

این فعال صنعت بازی‌های رایانه‌ای ادامه داد: هر چند این عوارض رقم بالایی نیست اما در وضعیت فعلی کشور که بودجه مشخصی در این حوزه وجود ندارد و حتی صندوقی که بتواند تسهیلاتی به بازی‌سازان بدهد دیده نمی‌شود، تزریق این عوارض به گیم کشور می‌تواند موثر واقع شود.

آزاد در مورد اینکه بهتر است این عوارض از کدام رسته فعال در حوزه بازی‌های رایانه‌ای دریافت شود گفت: مسلما با توجه به اینکه حوزه گیم جزو معدود مواردی است که بالای ۲۰ میلیون نفر روزانه با آن سر و کار دارند، فشار اقتصادی به آن‌ها منصفانه نیست و چنین عوارضی باید از ناشر آن بازی خارجی یا مارکت گرفته شود.

دبیر جشنواره بازیسازان مستقل ایران گفت: با تعاملات خوبی که بازی‌سازان با بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و بخصوص مدیریت جوان و فعال آن دارند، پیشنهاد شد این درآمدها با نظارت و پیشنهاد بخش خصوصی هزینه شود تا شک و شبهه‌ای در این خصوص ایجاد نشود.

آزاد افزود: در همین راستا تشکل واحد و منسجمی با نام «خانه بازی‌‌سازان» در حال شکل‌گیری است که کارهای مقدماتی آن انجام شده است و کلیه فعالان حوزه گیم می‌توانند به عضویت آن درآیند تا این تشکل پیگیر مطالبات بخش خصوصی در حوزه گیم کشور شود. این تشکل با انتخابات آزاد مسوولان خود را خواهد شناخت و تماما توسط بازی‌سازان اداره می‌شود و بخش حاکمیتی نقشی در آن ندارد. به پیشنهاد مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای این تشکل می‌تواند ناظر بر هزینه‌کرد پول دریافت شده از عوارض فروش بازی‌های خارجی باشد تا برای همگان شفاف باشد که این پول خرج چه فعالیت‌هایی می‌شود.

وی اظهار امیدواری کرد که با کمک مجلس شورای اسلامی این طرح به تصویب برسد تا کمک حداقلی به این حوزه در قدم اول صورت پذیرد و گفت: چنین طرح‌هایی در کشورهای مختلفی از جمله هند و طرح‌های دیگری در کشورهای کره، ژاپن، چین و ... برای کمک به صنعت گیم در آن کشورها اجرایی شده که مفید فایده بوده است.