با وضع عوارض از واردات بازی‌های رایانه‌ای، محصولات داخلی توان رقابت پیدا می‌کنند

یک عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان این که وضع عوارض برای ورود بازی‌های رایانه‌ای خارجی وضعیت شفاف می‌شود و دیگر بدون پرداخت هزینه امکان واردات این بازی ها وجود ندارد، اظهار کرد: به دلیل آن‌که در کشور هزینه‌ای بابت کپی رایت پرداخت نمی‌شود و هزینه ‌آن نسبت به استفاده از بازی‌های داخلی کمتر است،‌ محصولات داخلی آسیب می‌بینند.

محمود صادقی در گفت‌وگو با ایسنا درباره اخذ عوارض از وارد کنندگان بازی‌های رایانه‌ای و اختصاص این مبلغ برای تولید بازی هایی متناسب با معیارهای فرهنگی و ایرانی-اسلامی کشور گفت: در این زمینه نتوانسته‌ایم زیرساخت‌های حقوقی مناسبی را در مقوله‌های فرهنگی، هنری، تکنولوژی اطلاعات و نرم‌افزارها فراهم کنیم، در واقع دچار نوعی ولنگاری حقوقی در این حوزه‌ها و همچنین بحث بازی‌های رایانه‌ای داخلی و خارجی هستیم.

وی تصریح کرد: متاسفانه در این زمینه به معاهدات بین‌المللی نپیوسته‌ایم، البته قانون کپی‌رایت در حال بروزرسانی در مجلس است.

نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به اینکه این وضعیت موجب نوعی از هم گسیختگی، بی‌نظمی و اغتشاش در بازار بازی‌های رایانه‌ای شده است، گفت:‌ اگر قانون کپی‌رایت و قوانین بین‌المللی را بپذیریم و به نوعی حقوق مالکیت فکری آثار خارجی در ایران شناخته شود،  به صورت گسترده و بی‌نظم بازی‌های رایانه‌ای مورد استفاده قرار نمی‌گیرند.

صادقی همچنین بیان کرد: گمان می‌کنیم نپیوستن به معاهدات بین‌المللی به نفع‌مان است، اما اتفاقا این موضوع به نوعی موجب محدودیت استفاده از آثار خارجی می‌شود. در واقع این بی‌نظمی حقوقی اکنون موجب شده تا در یک خلاء حقوقی اشخاص بدون پرداخت هزینه لازم به این بازی‌های رایانه‌ای خارجی دسترسی پیدا کنند، اما اگر این‌ها مورد حمایت قانون کپی‌رایت قرار بگیرند دیگر این مشکلات پیش نمی‌آید.

این نماینده مجلس در ادامه با بیان این‌که با وضع عوارض برای ورود بازی‌های رایانه‌ای خارجی وضعیت شفاف می‌شود، گفت: در این صورت افراد دیگر نمی‌توانند بدون پرداخت هزینه‌ها بازی‌ها را وارد کنند و اینگونه هزینه‌های بازی‌های رایانه‌ای خارجی در کشور بالا رفته و محصولات داخلی می‌توانند با آن‌ها رقابت کنند.

وی افزود: اکنون به دلیل آنکه هزینه‌ای بابت کپی کردن آثار خارجی در کشور پرداخت نمی‌شود و نسبت به استفاده از بازی‌های داخلی هزینه کمتری دارد، محصولات داخلی در زمینه بازی‌های رایانه‌ای آسیب دیده است.

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اظهار کرد: برخی گمان می‌کنند عدم احترام به مالکیت فکری آثار خارجی باعث تقویت آثار داخلی می‌شود در حالی که معتقدم یکی از ضرورت‌های حقوقی حتی برای بُعد کنترلی آثار خارجی این است که حق کپی‌رایت آن‌ها را به رسمیت بشناسیم و در این صورت قیمت بازی‌های رایانه‌ای خارجی افزایش می‌یابد و توان رقابت در داخل کشور ایجاد می‌شود.

صادقی در پایان با بیان این‌که  گمان نمی‌کنم تمام بازی‌های رایانه‌ای خارجی از مجاری قانونی وارد کشور شوند و عمدتا قاچاق هستند و باید به وضعیت قاچاق هم سرو سامان داد، گفت:  بخشی از این  مشکلات این است که زندگی‌مان دارای استاندارد نیست، در تمامی حوزه‌های ملی و بین‌المللی به دلیل فقدان استانداردها ضربه می‌خوریم، در حقیقت یکسری از استانداردهای بین‌المللی زندگی ما را منظم‌تر می‌کند. به عنوان مثال تنها زمانی که به اضطرار می‌رسیم برای چند روز اقداماتی را انجام می دهیم مانند آلودگی هوا که با تعطیلی چند روزه مدارس یا ادارات می‌خواهیم با آن مقابله کنیم.