بازی موبایلی «بدو دهقان، بدو» یادگار بازی‌سازان ایرانی برای دهقان فداکار

«ازبرعلی حاجوی» معروف به ریزعلی خواجوی، دهقان فداکار مشهور ایران که در جوانی توانسته بود از برخورد قطار با سنگ‌های ریخته شده در اثر ریزش کوه روی ریل، جلوگیری کند دار فانی را وداع گفت.

به گزارش روابط عمومی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای،‌ دهقان فداکار یکی از داستان‌های ملی و سنتی ایرانیان بوده و کمتر کسی است که با این داستان آشنا نباشد.

اما با توجه به آن‌که امروزه بسترهای تعریف داستان تنها کتاب نیست و بازی‌های رایانه‌ای نیز نقشی کلیدی در این زمینه دارند خوشبختانه داستان دهقان فداکار یکی از معدود داستان‌هایی ایرانی است که از طریق بازی موبایلی «بدو دهقان، بدو» به حیات خود ادامه می‌دهد.

«بدو دهقان، بدو» داستان ازبرعلی، دهقان فداکار را در قالب یک بازی رانر با گرافیک منحصر به‌فرد روایت می‌کند. این بازی که توسط استودیو «تی‌تو‌تام» ساخته شده سال گذشته در ششمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران شرکت کرد که از میان نامزدی در «بهترین بازی ساده‌ی سال»، «بهترین موسیقی» و «بهترین دستاورد هنری دو بعدی» توانست دیپلم افتخار برای «بهترین دستاورد هنری دو بعدی» را کسب کند.

این بازی همچنین در بخش «جوایز توسعه‌دهندگان» نمایشگاه و همایش TGC 2017 توانست از سوی داوران بین‌المللی مسابقه به عنوان «بهترین بازی موبایل» انتخاب شود و جایزه ۵۰ میلیون تومانی را از آن خود کند. همچنین هیئت داوران این مسابقه از این بازی در بخش «خلاقانه‌ترین بازی موبایل» نیز تقدیر کردند.

از آنجایی که کمتر به داستان‌های ملی و سنتی ایرانی در قالب فیلم یا بازی‌های رایانه‌ای پرداخته شده، داستان‌های این چنینی می‌تواند سوژه‌های مناسبی برای بازی‌سازان ایرانی باشد.