باید به استانداردهای جهانی بازی‌سازی نزدیک شویم

بازی‌سازان در یازدهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی رسانه‌های دیجیتال حضور پررنگی دارند.

به گزارش روابط عمومی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، رضا زمانی مدیر مرکز فرهنگی توسعه راهبردی افرند درباره فضای نمایشگاه امسال گفت: ما برای چهارمین بار است که در نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال شرکت می‌کنیم و این نمایشگاه را فضای مناسبی برای ارتقای صنعت گیم کشور می‌دانیم.

وی افزود: ما در حوزه بازی‌سازی و انیمیشن فعالیت می‌کنیم و از سال 91 به صورت تخصصی درحوزه بازی‌های آنلاین و موبایلی حرکت می‌کنیم و اولین پلتفرم بازی‌های آنلاین بلادرنگ(real time)  را در سال 93 به بازار عرضه کردیم و بازخورد خوبی از بازار داشتیم و الان نیز در حال ارتقای این پلتفرم هستیم و اولین بازی بلادرنگ موبایلی با نام شلیک‌‌های آتشین را تا یکی دوماه آینده عرضه خواهیم کرد.

این بازی‌ساز اظهار کرد: خوشبختانه طی چند ماه خیر شاهد رویداد‌های خوبی در حوزه بازی‌سازی بودیم که TGC یکی از موفق‌ترین آن‌ها بوده است و به نظر من مراسم‌های اینچنینی تاثیر بسیار خوبی روی صنعت گیم کشور خواهد داشت.

زمانی ادامه داد: به طور کلی می‌توان گفت رویداد‌های تخصصی تاثیر خوبی روی بازی‌سازی دارد؛ اما رویداد‌هایی مثل نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال که تنها مخصوص حوزه بازی نیست نیز می تواند بر ارتقای این صنعت تاثیرگذار باشد.

وی درباره کنفرانس تحقیقات بازی‌های دیجیتال که در چندهفته‌ آینده برگزار می‌شود نیز گفت: جای خالی چنین مراسمی در صنعت گیم ما بسیار احساس می‌شد و من فکر می‌کنم که اگر تنها نگاه تئوریک به آن نشود و بعد کاربردی نیز مدنظر قرار گیرد می‌تواند مفیدتر باشد.

این بازی‌ساز که از استان زنجان در نمایشگاه حضور داشت با اشاره به محدودیت برای بازی‌سازان شهر‌های به جز تهران گفت: همیشه این مرسوم بوده بازی‌سازانی که در پایتخت ساکن بودند موقعیت مناسب‌تری برای نشان دادن فعالیت‌های خود داشته‌اند؛ اما طی چند سال اخیر این شکاف کمتر شده و فعالان سایر شهر‌ها نیز فعالیت خوبی از خود نشان داده‌اند که این موفقیت‌ها روزبه‌روز در حال افزایش است و امیدوارم این شکاف روزی از بین برود.

زمانی اظهار کرد: یکی از مشکلات بازی‌سازی رعایت نکردن استاندارد‌های جهانی در بسیاری از بازی‌های ایرانی است که متاسفانه چندان از سوی برنامه‌نویس‌ها و طراحان بازی جدی گرفته نمی‌شود و این موضوع باعث می‌شود تا سطح بازی‌سازی ما آنطور که باید پیشرفت نکند.

مدیر مرکز فرهنگی توسعه راهبردی افرند فقدان تجمیع بازی‌سازان را یکی دیگر از مشکلات حوزه گیم دانست و  گفت: به نظر من جای یک تشکل یا اتحادیه مخصوص بازی‌سازان در فضای کشور خالی است و این خلا می‌تواند آسیب‌هایی را به صنعت گیم وارد کند؛ به عنوان مثال بازی‌ساز‌ها هنوز برای بیمه شدن با مشکلاتی دست‌وپنجه نرم می‌کنند که یکی از آن‌ها این است که هنوز به عنوان هنرمند شناخته نمی‌شوند و نبود تشکل مخصوص در این حوزه نمی‌تواند صدای بازی سازان را به جایی برساند.

وی افزود: بسیاری از بازی‌سازن تنها به فکر این هستند تا مخاطب بیشتری جذب کنند و زیاد به فکر رعایت کردن استانداردها نیستند و من فکر می‌کنم که باید این نگاه اصلاح شود بیشتر با تکنولوژی و استاندارد‌های جهانی منطبق شد.