تمام بازی‌های جشنواره از فیلتر کارشناسان عبور خواهند کرد

کمتر از چهار ماه دیگر، به اختتامیه هفتمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای فرصت باقی است و مانند هر سال بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای درصدد آماده‌سازی کارهای اجرایی جشنواره است. امسال، طی حکمی از سوی مدیر عامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، محمد حاجی‌میرزایی به عنوان دبیر هفتمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای انتخاب شده است. به همین خاطر تصمیم گرفتیم با ایشان در رابطه با جشنواره امسال مصاحبه‌ای ترتیب دهیم.


به عنوان دبیر جشنواره امسال، برنامه خاصی برای جشنواره در نظر دارید یا همان سیستم سال قبل قرار است تکرار شود؟

فرق مهم جشنواره امسال با سال قبل در این است که در کنار جشنواره اصلی، یک جشنواره فروش نوروزی هم داریم که به انتهای جشنواره بازی‌های رایانه‌ای متصل می‌شود. دقیقا روزی که جشنواره اصلی به پایان می‌رسد، جشنواره فروش آغاز می‌شود و به مدت یک ماه به طول می‌انجامد. در این جشنواره همه بازی‌سازان، تیم‌های برگزیده و همین‌طور بازی‌بازها می‌توانند شرکت کنند.


این جشنواره فروش شامل چه چیزهایی می‌شود و قرار است چه کمکی به صنعت بازی‌سازی ایران کند؟

در این جشنواره قرار است بازی‌بازها، بلیط‌های مختلفی از فروشگاه‌های طرف قرارداد با بنیاد خریداری کنند که این بلیط‌ها در یک ماه جشنواره فروش اعتبار دارند. با این بلیط‌ها بازی‌بازها می‌توانند از بازی‌های ایرانی خرید کنند. هر بلیط شامل یک امتیاز می‌شود و در پایان جشنواره با توجه به امتیازهای این بلیط‌ها قرعه‌کشی انجام خواهد شد. از سوی دیگر، بازی‌هایی که در بخش‌های مختلف در جشنواره بازی‌های رایانه‌ای نامزد شده باشند، به ازای هر فروشی که از این بلیط‌ها خرج آن‌ها شود، بنیاد نیز جایزه‌ای نقدی به تیم برتر اهدا می‌کند. به نوعی این پروسه به مسابقه‌ای بین بازی‌سازهای تبدیل می‌شود و نشان می‌دهد کدام بازی توانسته بیش‌ترین تعداد بلیط را از آن خود کند.


پس این جشنواره قرار است مشکل نشر و عرضه بازی‌های برتر جشنواره را حل کند؟ درست است؟

بله. چون در ایام تعطیلات عید نوروز همیشه فروش بازی‌ها زیاد بوده، سعی کردیم این جشنواره فروش را به آن تعطیلات متصل کنیم تا بتوانیم فروش نوروزی بازی‌های ایرانی را افزایش دهیم. که این جشنواره شامل بازی‌های پی‌سی و بازی‌های موبایل می‌شود.


اتفاقا یکی از سوال‌هایی که می‌خواستم بپرسم این بود که ما همیشه شاهد عرضه نشدن بازی‌های پی‌سی هستیم! بازی‌های زیادی دیده‌ایم که در جشنواره مقام آورده‌اند ولی در بازار عرضه نشده‌اند. می‌خواستم بپرسم بنیاد چه راهکاری برای این مشکل دارد که به نظرم این جشنواره فروش می‌تواند این معضل را حل کند.

بله ما هم این مشکل را جزء مشکلات مهم خودمان دیدیم و سعی بر این است توسط این جشنواره فروش این مشکل را حل کنیم.

 

آیا تیم داوری جشنواره مشخص شده است؟ امسال هم شاهد حضور داوران بین‌المللی هستیم؟

دقیق مشخص نشده است اما طبیعتا بخش عمده آن داورهای دوره‌های قبلی هستند. البته چند داور جدید نیز قطعا اضافه خواهند شد. اما قرار است پروسه پیگیری حضور داوران بین‌المللی جدی‌تر دنبال شود.


یعنی امسال شاهد حضور داوران مطرح‌تری خواهیم بود؟

بله قطعا. به لطف TGC ارتباط ما با بازی‌سازهای خارجی بیشتر از قبل شده و می‌توانیم اعضای شناخته‌تر شده‌ای را وارد پروسه داوری کنیم. هم اینکه درصدد آن هستیم تا داوران بین‌المللی زمان بیشتری در انجام این کار انجام دهند تا امتیازهای دقیق‌تری به ما اعلام کنند.


سال گذشته، مهدی فنایی در مصاحبه با بنیاد اعلام کرده بود که حضور منتقدین بازی در تیم داوری امری ضروری است و به نظر ایشان در تیم داوری چند نفر از رسانه‌های حوزه بازی باید حضور داشته باشند. نظر شما در این رابطه چیست؟ امسال شاهد حضور منتقدین بازی در جمع داوران خواهیم بود؟

بله. طبیعتا با توجه به اینکه من خودم سال‌های سال در این حوزه فعالیت داشته‌ام، حس می‌کنم حضور چنین افرادی در تیم داوری خالی است. و این نوید را می‌دهم که یک نفر از منتقدین بازی حتما در تیم داوری حضور خواهد داشت.


مانند پارسال که بخش «بازی فرهنگی» به جشنواره اضافه شده بود، امسال هم شاهد بخش جدیدی هستیم؟

بازی فرهنگی به همان روال پارسال حضور دارد ولی خب دیگر بخش جدیدی نخواهیم داشت.


آیا این امکان وجود دارد که تیم‌های بازی‌سازی، نسخه دمو از بازی خود را برای داوری ارسال کنند یا حتما باید بازی کامل را ارسال کنند؟

بازی ارسالی حتما باید در حد Vertical Slice باشد. با توجه به اینکه هر بازی تنها یک بار می‌تواند در جشنواره‌ها حضور پیدا کند، برای خودشان اتفاق خوبی نیست و بهتر است ارسال نکنند. چون قطعا در نسخه اولیه، برخی از ویژگی‌های بازی حضور نخواهد داشت و شانس خود را از دست می‌دهند.


پارسال در روند اجرایی جشنواره، مشکلاتی به چشم می‌خورد. برای مثال تیم انتظامات برخی دعوت‌نامه‌ها و بلیط‌ها را قبول نمی‌کرد. یا روند پذیرایی به خوبی انجام نشد و حتی بعد از پایان جشنواره، پذیرایی شام از مردم به عمل نیامد. امسال برای روند اجرایی برنامه خاصی در نظر گرفته شده تا چنین مشکلی به وجود نیاید؟

تیم اجرایی جشنواره تقریبا همان تیم پارسال هستند. اما مشکلات پارسال لیست شده تا امسال از آن‌ها جلوگیری شود. البته یک سری مشکلات مانند پذیرایی پارسال، به بودجه بنیاد برمی‌گردد. امسال سعی بر این است تا در سایر هزینه‌ها صرفه‌جویی شود تا مراسم آبرومند‌تری برگزار شود.


چرا امسال تالار وحدت برای اختتامیه انتخاب شده است؟

حقیقتش با توجه به اینکه بعد از محرم و صفر اکثر کنسرت‌ها برگزار می‌شود، سالن برج میلاد پر بود. به همین خاطر فعلا تالار وحدت را رزرو کرده‌ایم. البته هنوز هم در حال مذاکره هستیم تا اگر مراسمی در برج میلاد لغو شد، بتوانیم مراسم را همان‌جا برگزار کنیم.


سال گذشته در لابی برج میلاد، یک سری کانترهایی جهت معرفی رسانه‌ها و شرکت‌ها وجود داشت. آیا امسال برنامه‌ای برای گسترش این کانترها و تبدیل آن‌ها به غرفه وجود دارد؟

این موضوع تا حد زیادی به اسپانسرها ربط دارد. با این شرایط را داریم تا اگر اسپانسرها به شکل جدی‌تری به جشنواره ورود کنند، این کانترها به شکل غرفه‌های حرفه‌ای‌تری برپا شود.


سوال بعدی در مورد رسانه‌های حوزه بازی است. در این چند سال، رسانه‌های حوزه بازی، به بیشتر دیده شدن جشنواره کمک بسیاری زیادی کرده‌اند. اما خب عملا این رسانه‌ها زیرنظر هیچ ارگانی نیستند و هیچ وقت تقدیر و تشکر خاصی از آن‌ها به عمل نیامده است. تنها جایی که یک بار از رسانه‌ها تقدیر شد و مسابقه‌ای بین آن‌ها صورت گرفت، جشنواره بازی‌سازان مستقل بود. آیا روزی خواهد رسید تا در جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران تقدیری از رسانه‌ها صورت بگیرد و نتیجه حضور آن‌ها در این صنعت بیشتر دیده شود؟

اضافه کردن بخشی جهت داوری رسانه‌ها و اهدای جایزه به رسانه بعید است امسال صورت بگیرد. با توجه به اینکه امسال کمی نسبت به سال‌های گذشته کارهای جشنواره را دیرتر شروع کردیم، سرعت عمل کار بالاتر رفته و نمی‌توانیم عملا بخش جدیدی به مسابقات اضافه کنیم. اما این مسئله که اهمیت رسانه‌ها در دیده شدن جشنواره خیلی حیاتی است، ما را بر این داشته که سعی کنیم تقدیر و تشکر ویژه‌تری از رسانه‌ها  انجام دهیم تا از حمایت بنیاد و جشنواره پشیمان نشوند.


پارسال ۱۸۷ بازی در جشنواره شرکت کردند. اما به گفته اکثر داوران، شاید تنها حدود ۷۰ بازی قابل قبول بودند. به نظر شما بهتر نیست تیمی از کارشناسان بازی قبل از انجام داوری، بازی‌ها را به‌صورت کلی بررسی کنند تا واقعا آن‌هایی که خوب هستند داوری شوند؟

متاسفانه این مشکل را همیشه داریم. به نظر من پتانسیل بازی‌سازی در ایران به این حد و اندازه نیست و میزان بازی‌های ورودی به هیچ وجه نشان دهنده کیفیت نیستند. برای اینکه امسال کار داوران سبک‌تر شود، به کمک کارشناسان انستیتو قرار است کمیته‌ای تشکیل شود تا قبل از انجام داوری، این عناوین یک دور از فیلتر عبور شوند. اگر بازی‌ها از نظر اجرا شدن مشکل داشته باشند یا در حد و اندازه‌های جشنواره نباشند، با تیم سازنده آن‌ها وارد بحث می‌شویم تا اگر می‌توانند مشکلات را حل کنند در غیر این صورت وارد پروسه داوری نخواهند شد.


در پایان اگر صحبت یا نکته خاصی هست، بفرمایید.

صحبت آخرم این است که سعی داریم جشنواره فروش را خیلی جدی بگیریم و در قالب کمپین‌هایی که در زمستان اجرا می‌شوند به مردم اعلام کنیم که سرگرمی و بازی‌های ایرانی، یک موضوع جدی هستند و بهتر است همه آن‌ها را جدی‌تر ببینند و مانند مابقی سرگرمی‌ها بابت آن هزینه کنند. هدف ما این است که وظیفه بنیاد صرفا حمایت مالی نباشد و بتواند راه ارتباطی بین مصرف‌کنندگان و بازی‌سازان ایجاد کند. امیدواریم این جشنواره فروش به بهبود بازار کمک کند تا خود بازی‌سازها با مردم در ارتباط مستقیم قرار بگیرند.


مصاحبه از بازینامه