نخستین بازی پرسش و پاسخ در تلگرام منتشر شد

نخستین بازی پرسش و پاسخ در تلگرام با نام «کل کل» توسط یک تیم از دانشگاه تهران طراحی و منتشر شده است.

به گزارش روابط عمومی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، یکی از ژانرهای جذاب و پرطرفدار در بازی‌های رایانه‌ای، بازی‌های پرسش و پاسخ است؛ چرا که در آن مخاطب در عین حال که به چالش کشیده می‌شود، اطلاعات خود را افزایش می‌دهد.

در این بازی‌ها معمولا در هر دست بازی، تعدادی سوال چهار گزینه‌ای از افراد پرسیده می‌شود تا در یک زمان مشخص آن را پاسخ دهند. بازی می‌تواند بین دو نفر یا به صورت گروهی باشد و سوالات می‌تواند متنی یا تصویری باشد. سوال‌های هر دست بازی، معمولا از یک موضوع مشخص (مانند ورزشی، فیلم، مذهبی و...) هستند که شروع‌کننده بازی آن را انتخاب می‌کند و افراد در طی بازی با پاسخ دادن به سوالات و دیدن جواب درست، اطلاعات عمومی خود را نیز افزایش دهند.

این نوع بازی‌ها که اصطلاحاً به آنها تریویا گفته می‌شود برای کاربران فارسی زبان ایرانی به صورت اپ موبایل ساخته شده است و از نمونه‌های آن می‌توان به کوئیز آف کینگز اشاره کرد که برای گوشی‌های اندروید طراحی شده است. نمونه تلگرامی این بازی با اسم «کل کل» اخیرا توسط یک تیم از دانشگاه تهران طراحی و منتشر شده است. این بازی که یک ربات تلگرامی است، با نوشتن @KalKalRobot در تلگرام قابل دسترسی است. مزیت تلگرامی بودن این بازی در مقایسه با نمونه‌های اپ این است که کاربر نیازی به دانلود و نصب نرم‌افزار جداگانه ندارد و هرجا تلگرام داشته باشد (روی گوشی یا کامپیوتر) می‌تواند بازی را انجام دهد. همچنین محدودیت اندرویدی بودن را نیز ندارد.

سوال‌های این بازی توسط یک تیم علمی طراحی شده است و شامل حدود 40 دسته مختلف، به صورت تصویری و متنی، و در سطوح سختی مختلف است. برای اینکه بار آموزشی بازی حفظ شود و متناسب با فرهنگ بومی ایرانی باشد، در طراحی سوال از مطالب آموزشی مختلف برای سنین مختلف (مثل دسته فوتبال و سینما برای نوجوانان یا خانه‌داری و آشپزی برای خانم‌ها) و حاوی اطلاعات متنوع (مانند آموزش زبان و آموزش قوانین راهنمایی و رانندگی‌) بهره گرفته شده است.

برای شروع بازی تلگرامی سوال و جواب می‌توانید در تلگرام بنویسید @KalKalRobot یا روی این لینک کلیک کنید.