اینجا خانواده‌ها «بازی» را تجربه می‌کنند/ لذت یک هیجان خانوادگی

سومین لیگ بازی‌های رایانه‌ای ایران در حالی به روزهای پایانی برگزاری نزدیک می‌شود که یکی از وجوه بارز این دوره مشارکت و رقابت‌ها خانوادگی در این رویداد است.

خبرگزاری مهر- گروه فرهنگ: سومین لیگ بازی‌های رایانه‌ای ایران از ۱۳ شهریورماه در برج میلاد تهران آغاز شده است. بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای این مسابقات را با هدف پر کردن اوقات فراغت تابستانی نوجوانان و جوانان و همچنین فرهنگ‌سازی برای بهره بردن از بازی‌های رایانه‌ای در محیطی سالم و امن برگزار کرده است. رویدادی که مانند هر تجربه مشابه دیگری در کشور حتما نقاط ضعفی هم داشته اما رقم زدن برخی اتفاقات در این رویداد را به خصوص در حوزه فرهنگسازی می‌توان به فال نیک گرفت.

حضور پررنگ خانواده‌ها در این رویداد یکی از این اتفاقات است. بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای برای این دوره از لیگ بازی‌های رایانه‌ای از ابتدا دو کار ویژه را در دستور کار قرار داد؛ اول این که از بانوان دعوت کرد در بازی‌های موبایلی این رقابت‌ها شامل «کلش رویال» ‌(Clash Royale) و «کوئیز آو کینگز» (Quiz of Kings) شرکت کنند که اتفاقا با استقبال ویژه‌ای هم روبرو شد و حدود ۷۰۰ نفر از بانوان از نقاط مختلف کشورمان برای رقابت در این دو رشته ثبت‌نام کردند.

در مرحله بعدی اعلام شد که امکان حضور خانواده‌ها برای تماشای این رقابت‌ها فراهم است. همین موضوع هم سبب شد در سه روز نخست این رقابت‌ها بسیاری از نوجوانان با پدر و مادر خود به محل مسابقات بیایند. برای جذابیت و سرگرمی بیشتر خانواده‌ها هم، برخی مسابقات بر روی صفحه نمایش ۳۲ متر مربعی به صورت زنده پخش شد که به صورت هم‌زمان گزارش می‌شد و این کار با استقبال خوبی در چند روز گذشته مواجه شد.

سومین لیگ بازی‌های رایانه‌ای ایران، بزرگ‌ترین مسابقات تاریخ بازی‌های رایانه‌ای کشور محسوب می‌شود. نزدیک به ۷ هزار نفر در این رقابت‌ها حضور دارند و برای کسب عنوان قهرمانی در ۵ رشته به رقابت می‌پردازند. حضور این تعداد از نوجوانان و جوانان کشورمان، فرصتی بزرگ برای فرهنگ‌سازی و آشنایی با بازی‌های مناسب رده‌های سنی مختلف فراهم آورده است؛ در این گزارش مروری بر حال و هوای حاکم بر فضای برگزاری لیگ بازی‌ها در برج میلاد از زاویه نگاه حضور خانواده‌ها در این رویداد خواهیم داشت.

والدینی همراه با هیجان فرزندان

اگر تا چند دهه پیش این پدر و مادرها بودند که نوع سرگرمی‌ها و تفریحات بچه‌ها را در خانواده تعیین می‌کردند و فرزندان چاره‌ای جز همراهی با آن‌ها نداشتند، اکنون با گردشی ۱۸۰ درجه‌ای فضا به طور کلی تغییر کرده است و این فرزندان هستند که با رشد تکنولوژی و گسترش فضای مجازی خانواده‌ها را با سرگرمی‌های جدید آشنا می‌کنند و آن‌ها را در مسیری قرار می‌دهند که پیش از این هیچ گونه آشنایی با آن نداشته و یا آن را مسیری صعب‌العبور می‌دانستند.

در جریان سومین لیگ بازی‌های رایانه‌ای با پدر و مادرهایی مواجهه بودیم که از ساعات اولیه برگزاری این مسابقات همراه فرزندانشان در مجموعه برج میلاد حضور پیدا کرده بودند تا هم از نزدیک رقابت فرزندانشان را ببینند و هم زمینه دلگرمی آن‌ها را فراهم کنندشاید بتوان این ادعا را به راحتی بیان کرد که در حال حاضر یکی از اصلی‌ترین تفریحات نوجوانان و جوانان انجام بازی‌های رایانه‌ای و گوشی‌های هوشمند و همچنین جستجو در فضای مجازی است. موضوعی که عموما با واکنش صفر و صدی خانواده‌ها همراه است، خانوده‌هایی که با این گونه بازی‌ها کاملا مخالف هستند و مانع حضور فرزندانشان در این گونه فضاها می‌شوند، تا خانواده‌هایی که عرصه را کاملا رها کرده‌اند و به دلیل عدم آشنایی با این فضا و همچنین نداشتن حوصله و فرصت کافی برای گذراندان وقت با فرزندانشان، آنها را در این عرصه به حال خود رها کرده‌اند و به مروز زمان متوجه تبعات این بی‌مسوولیتی می‌شوند.

اما در این میان خانواده‌هایی نیز هستند که تلاش کرده‌اند، در کنار فرزندان و نزدیکانشان خود را با تغییرات پیش آمده همراه کنند و در عین نظارت مسوولانه بر بازی فرزندانشان، آنها برای پیشرفت و موفقیت در این عرصه نیز تشویق می‌کنند.

در جریان برگزاری سومین لیگ بازی‌های رایانه‌ای با پدر و مادرهایی مواجهه شده بودیم که از ساعات اولیه برگزاری این مسابقات همراه فرزندانشان در مجموعه برج میلاد حضور پیدا کرده بودند تا هم از نزدیک رقابت فرزندانشان را ببینند و هم زمینه دلگرمی آنها را فراهم کنند.

بچه‌ها رقابت کردن را اینجا یاد می‌گیرند

خانم سلیم‌رفتار مادر و معلم ۴۶ ساله‌ای است که به همراه دو فرزندش محمد جواد ۱۲ ساله و مهدی ۱۷ ساله در سالن مسابقات حضور پیدا کرده است. او در پاسخ به خبرنگار مهر درباره تجربه همراهی با فرزندان در لیگ بازی‌ها می‌گوید: پسر کوچکم در مسابقات کلش رویال ثبت نام کرده و پسرم بزرگم برای مسابقات PES ۲۰۱۷. البته چون خودم بازی نمی‌کنم با اسم دقیق بازی‌های رایانه‌ای آشنایی ندارم.

وی با بیان این که عموما اجازه نمی‌دهم که بچه‌ها بیشتر از ساعت مشخصی بازی کنند، ادامه می‌دهد: پسر کوچکم بیشتر بازی می‌کند ولی مهدی چون امسال کنکور دارد بیشتر توجهش به سمت درس‌هایش است و نسبت به قبل کم‌تر بازی می‌کند.

 این معلم با بیان این که بچه‌ها از طریق اینترنت با این لیگ آشنا شده و ثبت نام کرده‌اند، افزود: خود من اهل کار کردن با کامپیوتر و تلفن همراه هستم ولی عموما بازی نمی‌کنم چون احساس می‌کنم استعداد این نوع بازی‌ها را ندارم.

وی در ادامه در مورد فواید برگزاری این نوع مسابقات در سطح یک لیگ تصریح می‌کند: این لیگ‌ها باعث می‌شود که بچه‌ها رقابت کردن را آموزش ببینند، وقتی با جمع بازی می‌کنند، یاد می‌گیرند هر بازی یک برنده و بازنده دارد و قرار نیست همیشه ‌آنها برنده باشند، بلکه گاهی شکست باعث می‌شود که افراد برای پیروزی انگیزه بیشتری پیدا کنند و تلاش بیشتری به خرج دهند.

مزیت بزرگ لیگ بازی‌های رایانه‌ای ایران

مادران محمدرضا و امیر ۱۶ ساله، دو مادر دیگری هستند که در سالن برج میلاد حضور پیدا کرده‌اند. فرزندان هر دوی آنها در بازی PES ثبت نام کرده‌اند. مادر محمدرضا تاکید دارد که بربازی‌های پسرش نظارت دارد که خیلی وابسته به بازی‌های رایانه‌ای نشود اما مادر امیر خود را آشنا با بازی‌های رایانه‌ای می‌داند و می‌گوید بعدازظهرها عموما به همراه پسرش بازی PES را انجام می‌دهد.

او همچنین تاکید دارد که بازی مورد علاقه خودش کلش است گرچه آن را بیشتر بازی جوانان و نوجوانان دهه هفتادی و هشتادی قلمداد می‌کند.

این دو مادر با استقبال از برگزاری چنین لیگ‌هایی تاکید دارند که از این که فرزندانشان به محیط گیم‌نت بروند چندان دلخوشی ندارند چرا که از نظر آنها بعضا این مکان‌ها دارای محیط سالمی نیستند.   آنها می‌گویند: فضای برگزاری این مسابقات سالم است و دیگر مزیت آن این است که خانواده‌ها نیز می‌توانند به همراه فرزندانشان در این محیط حضور پیدا کنند وبر عملکرد آنها نظارت داشته باشند.

مادر کوروش سطح سنی و فنی دیگر شرکت کنندگان را بالاتر از سطح فرزند نوجوانش می‌داند ولی نا امید نیست و می‌گوید با کوروش شانس پیروزی دارددر این گفتگو مادر امیر اضافه می‌کند: در این رقابت‌ها بچه‌ها از نزدیک با نقاط ضعف و قدرت خودشان آشنا می‌شوند. از سوی دیگر این فرصت پیش می‌آید از محیط خانه خارج شوند و در یک محیط عمومی و اجتماعی قرار گیرند و در نتیجه یاد می‌گیرند که چگونه با همسن و سال‌های خود رفتار کنند.

فرصت تحرک در زندگی آپارتمان‌نشینی

کوروش ۱۱ ساله یکی دیگر از شرکت کنندگان در سومین لیگ بازی رایانه‌ای ایران است که به همراه مادرش از شرق تهران به غرب تهران آمده تا در مسابقات PES شرکت کند. مادر او، با تاکید بر این که بازی‌های رایانه‌ای در کنار برخی از عیوب، دارای نکات مثبت زیادی مانند تقویت یک سری مهارت‌ها در بچه‌ها هستند، ادامه می‌دهد: این نوع بازی‌ها سرعت عمل و تصمیم گیری بچه‌ها را افزایش می‌دهد.

او با بیان این که زندگی آپارتمان‌نشینی باعث شده که بچه‌ها امکان تحرک نداشته باشند و یکجا نشین شوند، افزود: در این وضعیت بازی‌های رایانه‌ای به مهم‌ترین سرگرمی بچه‌ها تبدیل شده است و خانواده ها نیز چاره‌ای جز همراهی با فرزندانشان در این زمینه ندارند.

مادر کوروش سطح سنی و فنی دیگر شرکت کنندگان را بالاتر از سطح فرزند نوجوانش می‌داند ولی نا امید نیست و می‌گوید با کوروش شانس پیروزی دارد.

مادربزرگی که با نوه‌اش به میدان رقابت آمد

 سعید ۱۷ ساله اما با همراهی مادربزگ، مادر و براد کوچکترش در مسابقات کلش رویال سومین دوره لیگ بازی‌های رایانه‌ای شرکت کرده است. خانواده سعید از کوهسار استان البرز به غرب شهر تهران آمده‌اند تا از نزدیک شاهد رقابت فرزندشان باشند.

مادر و مادر بزرگ سعید، هیچ نوع آشنایی با این نوع بازی‌ها ندارند ولی از ثبت نام فرزندشان در این مسابقات حمایت کرده و او را دارای شانس بالایی برای پیروزی می‌دانند. برادر کوچک کوهسار می‌گوید من در این دوره شرکت نکردم ولی حتما در دوره بعدی ثبت نام خواهم کرد و یک رقیب جدی برای برادرم خواهم بود.

رقابت‌های لیگ بازی‌های رایانه‌ای تهران تا روز پنجشنبه ۲۳ شهریورماه در برج میلاد تهران برقرار است و پنجشنبه شب، با برگزاری فینال رقابت‌ها، قهرمانان هر بخش مشخص و جوایزی به آن‌ها اهدا خواهد شد.