راهنمای دریافت مجوز فروشگاه مجازی یا الکترونیکی بازی‌های رایانه‌ای

فروشگاه‌های مجازی یا الکترونیکی بازی‌های رایانه‌ای، می‌توانند از بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای مجوز فعالیت فروشگاه را کسب نمایند. مخاطبان این مجوز می‌توانند براساس این راهنمایی جهت دریافت مجوز اقدام نمایند.

برای دریافت مجوز فروشگاه آنلاین بازی، می‌بایست به سامانه ebazi.org مراجعه نمایید. در منوی بالای صفحه،‌ گزینه‌ی دانلود را کلیک کرده و در صفحه باز شده فرم‌های مربوط به فروشگاه‌ را دانلود کنید.

برای دریافت مجوز فروشگاه آنلاین بازی سه فرم را بایستی به دقت پر کنید. دو فایل ضوابط صدور مجوز و مدارک مورد نیاز را نیز می‌توانید جهت راهنمایی‌های بیش‌تر در این بخش دریافت کنید.


مراحل صدور مجوز تاسیس، راه­اندازی و فعالیت فروشگاه الکترونیکی یا مجازی بازی‌های رایانه­ای عبارت است از:

الف) دریافت مستندات متقاضی از جمله مدارک مورد نیاز برای احراز صلاحیت­های متقاضی و طرح جامع عملیاتی تاسیس و راه­اندازی فروشگاه الکترونیکی یا مجازی برای صدور یا تمدید مجوز.

ب) دریافت و بررسی گزارشات ثبت دامنه فروشگاه مجازی بازی­های رایانه­ای در مرکز رسانه­های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.

ج)  بررسی صلاحیت­های متقاضی در معاونت نظارت و ارزشیابی بنیاد ملی بازی­های رایانه­ای.

د) صدور یا تمدید مجوز تاسیس و راه‌اندازی و فعالیت برای متقاضی دارای صلاحیت.

تمامی ضوابط و مقررات و نکات لازم توجه در پنج فصل در فایل یا فرم ضوابط صدور مجوز درج شده که هر فصل دارای چند ماده بوده و شامل مواردی چون وظایف و اختیارات نهاد معاونت نظارت بر تاسیس و فعالیت فروشگاه‌های مجازی بازی، مشخصات فردی لازم برای کسب مجوز و صلاحیت، نحوه صدور مجوز فروشگاه آنلاین بازی و دیگر موارد می‌شود.

بعد از فرم ضوابط صدور مجوز، فرم کلیه مدارک مورد نیاز و مشخصات فردی شخص دارای صلاحیت در میان فرم‌ها قرار دارد که شما را از تمامی مدارک و شرایط لازم برای کسب مجوز مطلع می‌سازد و مطالعه‌ی این فرم نیز برای تکمیل مدارک و پر کردن سه فرم دیگر ضروری است.

اولین فرمی که می‌بایست پر شود، فرم تعهدنامه‌ی محضری است. این فرم جهت دریافت مشخصات فردی شما چون نام و نام خانوادگی، شماره شناسنامه و محل صدور آن و دیگر مواردی چون مشخصات سایت یا تارنمای فروشگاه شما است. با پر کردن این فرم، شما متعهد می‌شوید که بازی‌های مجاز را تهیه کرده و به‌فروش برسانید و قوانین جاری کشور در خصوص حقوق مالکیت مادی و معنوی کلیه بازی‌های رایانه‌ای را رعایت نمایید. در انتهای فرم تعهدنامه‌ی محضری، شما می‌بایست محل مشخص شده را امضا کنید و درخواست گواهی امضا را نیز پر کنید و به‌صورت حضوری به دفتر ثبت اسناد رسمی رجوع کنید تا درخواست گواهی امضا شما نیز تایید شود. با امضای تعهدنامه‌ی محضری، رسما متعهد می‌شوید که از تمامی دستورالعمل‌ها و شیوه‌نامه‌ای صادره بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای آگاه هستید و موضوعات‌شان را در فروش بازی‌‌ها اعمال می‌کنید.

در ادامه فرم شماره ۱ برای ثبت نام، مشخصات و اطلاعات مسوولین یا فروشندگان فروشگاه است و مدیر مسوول فروشگاه نیز باید مشخص شده باشد تا مشخصات وی در این فرم ثبت شود. فرد تکمیل‌کننده‌ی این فرم باید از طرح جامع تاسیس فروشگاه نیز مطلع باشد که در فرم با عنوان «طرح جامع عملیاتی تاسیس و راه­اندازی فروشگاه الکترونیکی» آمده است.

فرم شماره‌ی ۲، آخرین فرمی است که باید توسط متقاضی تکمیل شود. این فرم از متقاضی مشخصات کامل فردی وی (چه مدیر مسوول و چه عضو هیات موسس) را طلب می‌کند که از دیگر موارد بیشتری برای تعیین مشخصات فرد تعبیه شده و فرد تکمیل‌کننده باید اطلاعاتی چون وضعیت نظام وظیفه خود و شغل فعلی و شغل قبلی خود را در فرم درج کند. علاوه بر مشخصات فردی، خلاصه سوابق شغلی، خلاصه فعالیت‌های فرهنگی و هنری، محصولات یا تولیدات فرهنگی و هنری، تخصص‌ها و مهارت‌ها و فعالیت‌های اجتماعی فرد نیز باید در فرم شماره ۲ درج شوند. آخرین بخش موجود در این فرم، بخش توضیحات اضافه است که درصورت نیاز می‌بایست تکمیل شود.

پس از تکمیل موارد بالا، بایستی تمام مدارک مورد نیاز زیر به واحد نظارت بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای ارسال شود:

  1. 4 قطعه عکس 4*3 جدید پشت نویسی شده
  2. تصویر شناسنامه برابر اصل شده از تمامی صفحات شناسنامه
  3. تصویر کارت ملی برابر اصل شده
  4. تصویر آخرین مدرک تحصیلی یا معادل آن برابر اصل شده
  5. تکمیل فرم «تعهد نامه محضری»
  6. تکمیل فرم « درخواست تأسیس فروشگاه مجازی» - «فرم شماره 1 و 2»
  7. مستندات ضمیمه مرتبط با نوع فعالیت فروشگاه
  8.  ارائه مستندات تایید  ثبت دامنه در سایت  ستاد ساماندهی پایگاه­های اینترنتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.

این مدارک را می‌توانید به صورت حضوری به واحد نظارت بنیاد تحویل داده یا اگر تهران نیستید مدارک را توسط پست به آدرس بنیاد ارسال نمایید.

در صورت داشتن هرگونه سوال یا پیگیری روند صدور مجوز، می‌توانید با ایمیل Nezarat@ebazi.org در تماس باشید یا با شماره تلفن 88310222 داخلی 221 آقای موثق تماس حاصل فرمایید.