سطح خدمات آزمایشگاه موبایل بسیار خوب است

تست و باگ‌گیری بازی‌های رایانه‌ای این روزها به بخش مهمی از پروسه ساخت یک بازی تبدیل شده است. بازی‌سازها تلاش می‌کنند تا در این مرحله محصول نهایی خود را از هر نظر بررسی کنند تا در زمانی که در بازار عرضه می‌شود مشکل خاصی نداشته باشد. اما برای تست بازی نیاز به تعداد زیادی دستگاه است که بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای برای حل این موضوع، آزمایشگاه موبایل را راه‌اندازی کرده است. در این آزمایشگاه شرکت‌های بازی‌سازی می‌توانند بازی خود را روی دستگاه‌های مختلفی تست کنند و از نحوه عملکرد آن مطمئن شوند.

حمید نعیمی سازنده بازی شدو ریسر در گفت‌وگو را روابط عمومی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، از تجربه‌اش در رابطه با استفاده از آزمایشگاه موبایل گفت. نعیمی پیش از این موفق شده بود تا بازی تحت وب SpeedUp را بسازد که با استقبال خوبی هم روبه‌رو شده بود. او در پاسخ به نحوه شکل‌گیری ایده بازی شدو ریسر گفت: بعد از موفقیت بازی Speed Up شرکت نوآگیمز برای توسعه بازی Speed Up شکل گرفت. با توجه به روند رو به رشد بازار موبایل و رو به کاهش بازار وب تصمیم گرفتیم وارد بازی سازی موبایل نیز بشویم. یکی از پر طرفدارترین سبک‌های بازی موبایل ریسینگ بود و ما هم با بازی «ویراژ» که از بازی‌های آرکید ریسینگ ایده گرفته شده بود شروع کردیم و بعد از انتشار با موفقیت چشم‌گیری روبه‌رو شدیم، در نهایت تصمیم بر این شد بازی “Shadow Racer” با هدف انتشار جهانی استاندارد سازی و ساخته شود.

بعد از ۲ سال توسعه بازی ویراژ و اضافه کردن قسمت چند نفره، در نهایت به کیفیت جهانی رسیدیم و ساخت “Shadow Racer” آغاز شد.

نعیمی در ادامه صحبت‌هایش از بازخورد مخاطب‌ها صحبت کرد و افزود: با توجه به اضافه شدن قسمت چند نفره و دوباره بازسازی بازی از لحاظ آرت و گیم دیزاین می‌توان گفت کشش ۵۰ درصدی نسبت به بازی ویراژ ایجاد شد.

پس از صحبت در مورد شرایط فعلی بازی شدو ریسر، به بحث پروسه تست بازی‌ها رسیدیم و نعیمی نظرش را در این مورد بیان کرد و گفت: با توجه به اینکه تعداد دستگاه‌های اندروید بسیار متنوع است قطعا تست روی گوشی‌های محبوب بازار یکی از مراحل QA بازی یا هر اپلیکیشن موفق خواهد بود. خوشبختانه ما از آزمایشگاه موبایل به خوبی استفاده کردیم و از خدمات تا حد خوبی راضی هستیم. چند دستگاه قدیمی هم در شرکت برای تست بازی‌ها موجود هست که از لحاظ سخت افزاری محدود هستند، سعی ما روان اجرا شدن بازی در دستگاه‌های شرکت هست. بازی‌سازها با پشتیبانی به موقع و تست و آنالیز می‌توانند از مشکلات بعد از عرضه و باگ‌ها جلوگیری کنند.

در ادامه نظر حمید نعیمی در رابطه با آزمایشگاه موبایل و همین‌طور تجربه شرکت نوآگیمز در رابطه با استفاده از این آزمایشگاه را جویا شدیم. وی در این باره گفت: با توجه به تغییرات اساسی داده شده و بالارفتن استانداردهای مورد نیاز این آزمایشگاه در حال حاضر در سطح بسیار خوبی قرار دارد.

قطعا یکی از مراحل بررسی و تجزیه و تحلیل لذت‌بخش شدن بازی، تست بازی روی دستگاه‌های مختلف و بررسی تجربه کاربری اپلیکیشن شما در اندازه صفحات مختلف با نسبت‌های متفاوت و سخت افزارهای مختلف است.

همه چیز از لحاظ باگ و نسبت تصویر و در نهایت UI و UX به‌طور خوبی بررسی می‌شود و بسیار قابل تقدیر هست. به شخصه نیاز را فراتر از بررسی بازی‌ها از لحاظ ظاهری می‌بینم و تمایل دارم بازی از لحاظ کسب و کار و گیم دیزاین کاملا بررسی شود این روند باید در هنگام تولید صورت گیرد که می‌تواند کمک شایسته‌ایی به صنعت بازی ایران نماید.

حمید نعیمی در پایان صحبت‌هایش افزود: ما برای تست بازی‌ها در حین تولید هم از افراد حرفه‌ای تستر و هم گیم‌دیزاینرهای مختلف استفاده می‌کنیم. بازخوردها و پیشنهادات خوبی از طرف تسترها راجع به گیم‌دیزاین بازی‌ها به ما منتقل می‌شود که مسیر ما در طراحی بازی را تغییر می‌دهد. برای بالارفتن کیفیت بازی‌های ایرانی نیاز به همیاری بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در زمینه گیم‌دیزاین کاملا حس می‌شود؛ از این جهت پیشنهاد می‌شود روی این موضوع تامل بیشتری شود. شاید نیاز باشد مکان مناسبی برای ارایه این گونه خدمات و استفاده از تجربیات گیم‌دیزاینرها ایجاد شود. فقط به UI و بالاآمدن روی دیوایس‌های متفاوت و نداشتن باگ بسنده نکنیم.