فرآیند قیمت‌گذاری بازی‌های رایانه‌ای در سال ۹۶ تغییر می‌کند

با توجه به بررسی‌های صورت گرفته و توجه به نقاط ضعف موجود در فرآیند قیمت گذاری، این فرآیند از سال آینده متحول خواهد شد.

به گزارش روابط عمومی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای،‌ بنا به نظرات اتخاذ شده از تولیدکنندگان مختلف و بررسی‌های صورت گرفته، فرآیند قیمت‌گذاری قرار است در سال ۹۶ دست‌خوش تغییراتی شود.

علت این تغییرات این است که اختصاص امتیازهای حمایتی تکثیر به بازی‌های مختلف (کوپن) بدون توجه به میزان مصرف آن‌ها در بازار، یا به عبارت دیگر عرضه، بدون در نظر گرفتن تقاضا منجر می‌شود تا ارزش این امتیازات به مرور زمان کمتر و کمتر شود و در این مسیر بازی‌هایی که از کیفیت بالایی برخوردار هستند مسلما بیش‌ترین ضرر را خواهند داشت؛ چرا که صاحبان آن آثار که حقیقتا روی پروژه‌های خود زمان و هزینه جدی گذاشته‌اند حاضر نخواهند شد به دلیل شرایط بد بازار به دلیل اشباع از کوپن که از تولید انبوه بازی‌های متوسط و ضعیف پدید آمده است، بازی‌هایشان را با قیمت بسیار پایین حتی پایین‌تر از هزینه تولید بفروشند.

این مسئله منتج به این نکته می‌شود که عملا خرید فروش بر اساس بازی و کیفیت آن نبوده و تنها از بازی‌های ایرانی به عنوان محلی برای تامین کوپن توزیع‌کنندگان استفاده شود. بنابراین ضروری است تا این نوع حمایت روی بازی‌های با کیفیت‌تر به‌صورت کاملا مدیریت شده متمرکز شود تا تناسب عرضه با تقاضا که از ابتدایی‌ترین اصول اقتصاد است رعایت گردد.

دلیل دوم و بسیار مهم دیگر آن که تمرکز حمایتی تکثیر (کوپن)، در حوزه بازی‌های PC می‌بایست با توجه به کشش بازار، متمرکز روی بازی‌های خوب و باکیفیت، و نه هر بازی تولید شده برای این پلتفرم باشد. این موضوع البته نافی حمایت‌های تبلیغاتی و اطلاع‌رسانی از سایر بازی‌ها نیست؛ اما امتیازات تکثیر که به علت کشش بازار، محدود هستند؛ تنها می‌بایست به بازی‌های بزرگ و در خور اختصاص یابد تا آن‌ها بتوانند با قیمت واقعی تولید و به تکثیر برسند. در این راستا قیمت‌گذاری‌ها از سال آینده دیگر به شیوه گذشته نخواهد بود و مطابق روندی جدید چگونگی تخصیص امتیاز حمایتی تکثیر (کوپن) به بازی‌های PC اجرایی خواهد شد.

به جای قیمت‌گذاری تمامی پروژه‌های ارسالی، تنها پروژه‌هایی که از برترین کیفیت‌ها برخوردار باشند؛ بر اساس فرآیندهای دقیق شناسایی، نظارت و کنترل کیفی قیمت‌گذاری خواهند شد که در تمامی گام‌های این مسیر، نمایندگان صنف حضور خواهند داشت تا در نهایت حجم کوپنی که به بازار تزریق می‌شود کاملا مدیریت شده باشد و به بهترین بازی‌های تولیدی کشور در آن سال تعلق پذیرد.