شتاب در شهر ۲، بهترین بازی سال ایران

آیین اختتامیه ششمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار شد و بهترین بازی‌ ایرانی و همین‌طور برترین عناوین در هر سبک، شناخته شدند و بازی «شتاب در شهر ۲» به عنوان برترین بازی سال ایران انتخاب و از آن تقدیر شد.

بیست و یکم اسفندماه، مرکز همایش‌های برج میلاد شهر تهران، میزبان اختتامیه ششمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران بود. در این مراسم، بهترین‌های هنر-صنعت بازی‌سازی ایران معرفی شدند و مورد تقدیر قرار گرفتند.


وزیر  فرهنگ و ارشاد اسلامی: بازی‌های رایانه‌ای ایران در آستانه جهش بزرگ قرار دارد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر ظرفیت‌های موجود در کشور برای تقویت صنایع فرهنگی، صنعت بازی‌های رایانه‌ای ایران را در آستانه جهشی بزرگ توصیف کرد.

سیدرضا صالحی امیری در این مراسم در سخنانی با اشاره به ظرفیت بالای نسل جوان در ایران تأکید کرد: ما باید بیش از هر زمان دیگری نسل جوان را به‌عنوان سرمایه‌های بزرگ این سرزمین باور کنیم و بپذیریم آینده این سرزمین متعلق به این نسل است و جوان می‌تواند خلاقیت و نشاط اجتماعی ایجاد کند.

وی در ادامه با تأکید بر رویکرد مطالعات فرهنگی برای پرداختن به بازی‌های رایانه‌ای گفت: معتقدم مسئله اصلی ما در صنعت بازی‌های امروز ایران، مسئله نسبت هویت و تولید بازی‌هاست. امروز بیش از هر زمان دیگری نیاز به احیای هویت اخلاقی، انسانی و معرفتی در کشور داریم.

صالحی امیری افزود: امروز بیش از هر زمان دیگری نیاز به معرفی اسطوره‌ها و بازخوانی تحولات تاریخی این مرز و بوم داریم. در دنیای امروز زبان انتقال مفاهیم فرهنگی دستخوش تعییراتی شده و یکی از این ابزارها و زبان‌ها بازی است.

وی افزود: شما جایگاه امروز بازی فوتبال را در دنیا ببینید. بازی دیگر صرفا یک اوقات فراغت نیست بلکه بستری برای تعاملات اقتصادی و سیاسی است و بسیاری از پیام‌ها امروز از طریق بازی به دنیا مخابره می‌شود.

وزیر ارشاد تأکید کرد: وقتی والیبالیست‌های ما در بازی‌های جهانی حضور پیدا می‌کنند نوعی غرور و هویت ملی برای ایرانیان ایجاد می‌کنند و یا وقتی کشتی‌گیران ما در میادین جهانی می‌درخشند، ایرانیان احساس غرور می‌کنند و از این منظر است که بازی امروز یک امر هویتی است.

صالحی امیری ادامه داد: امروز زبان بازی‌های رایانه‌ای زبان انتقال سبک زندگی است. بازی امروز بر الگوی مصرفی جامعه تأثیرگذار است. ما نیازمند افزایش سرانه مصرف فرهنگی در کشور هستیم و این سرانه می‌تواند با فیلم و نمایش و کتاب و بازی تعریف شود. در سبد مصرف فرهنگی با تنوع کالاها مواجهیم و نسل جوان و نوجوان ما به طور متوسط ۷۰ دقیقه در روز در فضای بازی‌ها حضور دارند. از این منظر اهمیت کار شما بازی‌سازان مشخص می‌شود که می‌توانید انتقال دهنده فرهنگ کشور به نسل جوان باشید.

وی افزود: ما دارای تمدنی بزرگ در تاریخ هستیم. این سرزمین تبار تاریخی عظیم با سرمایه‌های بزرگ فرهنگی داشته است. امروز می‌توانید هزاران سوژه از این گنجینه برای بازی‌سازی داشته باشید. اما نکته مهم حمایت از این ظرفیت است تا بتواند زمینه‌ساز حرکت‌های بزرگ بعدی باشد.

وزیر ارشاد تأکید کرد: بر این باورم بازی رایانه‌ای در ایران در آغاز یک جهش بزرگ قرار دارد و در آینده می‌تواند نویدبخش اتفاقات خوب و بزرگی باشد. امروز در دنیا و در حوزه صنعت فرهنگ جهان گردش مالی بزرگی داریم که ایران سهم قابل توجهی از این بازار دارد.

وی با اشاره به برخی اطلاعات آماری درباره وضعیت صنعت گیم در ایران تأکید کرد: مبنای سیاست‌گذاری ما در وزارت ارشاد تقویت تولیدکنندگان ایرانی و حمایت قانونی و مالی از بازی‌سازان داخلی است. امروز در کشور ۲۳ میلیون نفر درگیر بازی‌ها هستند و از این منظر دو هزار متخصص در قالب ۱۰۰ شرکت در کشور فعال هستند. براساس همین ظرفیت است که ما باید نگاه به آینده داشته باشیم و علاوه‌بر بازار داخلی نیم نگاهی به بازار جهانی هم داشته باشیم.

وی افزود: امروز در داخل نیازمند حمایت دستگاه‌های دیگر برای کمک به حوزه بازی‌های رایانه‌ای هستیم و باید این مهم را در چارچوب صنایع فرهنگی کشور تعریف کنیم.

صالحی امیری تأکید کرد: صنعت فرهنگ در کشور نیازمند بازشناسی و بازتعریف مجدد است. می‌توانیم به گونه‌ای عمل کنیم که در آینده صنعت فرهنگ جایگزین صنعت نفت شود. امروز در حوزه‌های گردشگری، تئاتر، صنایع دستی، نقاشی، بازی و غیره می‌توانیم علاوه‌بر بازار داخلی بازار منطقه‌ای را هم تأمین کنیم. حتی یکی از فضاهای مناسب برای اشتغال و رفع مشکل بیکاری در داخل هم همین صنایع فرهنگی است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: در تولید بازی‌های رایانه‌ای نباید محتوا فدای فرم و شکل شود. محتواست که می‌تواند عامل جذابیت و غرور ملی شود. توجه به عناصر سازنده محتوا در بازی‌های رایانه‌ای از این منظر بسیار حائز اهمیت است. بازی نباید خشن و فاقد هر گونه محتوا باشد. یکی از نیازهای اساسی جامعه امروز نشاط ملی است و بازی‌های رایانه‌ای می‌تواند یکی از منابع برای تقویت نشاط ملی باشد.

وی افزود: با تصویب قانون کپی‌رایت در مجلس بسیاری از چالش‌های ما در این حوزه مرتفع خواهد شد. قانونی که در دولت آن را مصوب کرده‌ایم و حالا در انتظار تصویب در مجلس است.

وزیر ارشاد ادامه داد: ما در سال اقتصاد مقاومتی هستیم و باید سراغ اقتصاد درون‌زا برویم. این یک سیاست قطعی است که باید جوان ایرانی مورد حمایت قرار گیرد. نگاه به بیرون به منزله کسب تجربه است و نباید کشور محل جولان بازی‌های خارجی باشد. هدف ما از باز کردن بازارهای بیرونی صرفا انتقال تجربه به بازار داخل است. ما در فضای فرهنگی با آلودگی‌های بسیاری مواجهیم و یکی از کانال‌های انتقال سم ناامیدی به جامعه همین بازی‌های رایانه‌ای خارجی است. حتما این دست بازی‌ها برای کشور مفید نیستند و قطعا باید جلوی ورود این دست بازی‌ها به بازار گرفته شود.

وی تأکید کرد: تقویت بازی‌های رایانه‌ای باعث کاهش آسیب‌های اجتماعی می‌شود. به هر میزان که در کشور مصرف فرهنگی افزایش پیدا کند آسیب‌های اجتماعی کاهش می‌یابد و از این منظر رابطه‌ای معنادار میان تولید بازِی‌های مفید و غرورآفرین با کاهش آسیب‌های اجتماعی وجود دارد.

وزیر ارشاد در پایان تصریح کرد: وظیفه ما در وزارت ارشاد و بنیاد بازی‌های صرفا تولی‌گری است. سیاست‌گذاری حمایت و نظارت. وظیفه بنیاد بازی‌ها در این سه مفهوم خلاصه می‌شود و باقی امور باید به بخش‌ خصوصی واگذار شود.



معاون  علمی فناوری ریاست جمهوری: صنعت بازی‌سازی باید تجاری سازی شود

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با انتقاد از رواج اقتصاد «بچه پولداری» تنها راه نجات اقتصاد ایران را حمایت از فعالان جوان اقتصادی همچون بازی‌سازان توصیف کرد.

سورنا ستاری در این مراسم گفت: واقعیت این است که باید درباره محیط کسب و کار جدید در کشور صحبت کنیم. پایه این اقتصاد و کسب و کار نیروی انسانی جوان و خلاقی است که شاید اگر ده بار هم زمین بخورد، اما بازهم برمی‌خیزد و هدفش را دنبال می‌کند. کشوری که چند هزار سال تاریخ تجارت و کارآفرینی در دنیا دارد در ۱۰۰ سال اخیر به خاطر پول نفت تمام مزایای خود را ازدست داده است.

وی افزود: وقتی به صنایع‌دستی نگاه می‌کنیم می‌بینیم هزاران سال اقوام مختلف در این کشور به خاطر ابراز عشق و علاقه خود صنایع دستی را به ثبت رسانده‌اند اما ما به واسطه پول نفت این میراث را فراموش کرده‌ایم و اقتصاد خود را به سمت اقتصاد بچه پولداری برده‌ایم و فکر کرده‌ایم اینگونه باعث پیشرفت کشور می‌شویم اما واقعیت این است که هیچگاه در دنیا اینگونه نبوده و این تفکر و فرهنگ قطعا شکست خورده است.

معاون علمی ریاست جمهوری افزود: تهران و ایران با جمعیت جوانش ظرفیت بسیار بالایی برای تحول در حوزه اقتصاد و خدمات فرهنگی دارد و واقعیت این است که ما باید برگردیم به سنت‌ها و گذشته‌مان و باید ببینیم گذشتگان‌مان چگونه در حوزه اقتصاد در دنیا فرهنگ و آقایی می‌کردند و روی همین اصول باید اقتصاد تازه خود را بنا کنیم. نفت و گاز سرمایه ما نیست. باید روی جوانان سرمایه‌گذاری کنیم.

ستاری ادادمه داد: امروز افتخار می‌کنم به شما جوانانی که اراده کرده‌اید روی پای خود بیایستید و زیر بار خفت و خواری استخدام نرفته‌اید. ما مدیران نفتی زمانی آنقدر ذلیل و خار می‌شویم که فکر می‌کنیم اگر پست‌مان را از ما بگیرند وسط تهران از گشنگی می‌میریم و این آن چیزی است که شما هراسی از آن ندارید.

وی افزود: ما در معاونت علمی و فناوری یکی از بزرگ‌ترین اهدافی که داشته‌ایم همین گسترش و تجاری‌سازی حوزه گیم بوده است که همان تجاری‌‌سازی حوزه علوم انسانی ما است. هر وقت با خارجی‌ها صحبت می‌کنم می‌گویم نمِی‌دانم عمر تاریخ چقدر است اما قطعا ما از آغاز تاریخ بوده‌ایم و حتی اگر شکست‌ هم خورده‌ایم در فرهنگ‌مان همه چیز را حل کرده‌ایم. با تجاری‌سازی این فرهنگ کارهای بزرگی می‌توان انجام داد. گیم و انیمیشن از حوزه‌هایی است که به این تجاری‌سازی کمک می‌کند و ما آمادگی کامل را برای حمایت از این حوزه‌ها داریم. ما باید با فرهنگ تجاری سازی، صنعت بازی‌سازی را رشد دهیم. رویداد بعدی مربوط به بازی نیز تیر ماه برگزار می‌شود که قطعا به رشد صنعت بازی‌سازی کمک خواهد کرد. ما باید این موضوع را در نظر بگیریم که سرمایه‌های ما نفت و گاز نیستند، بلکه جوانان هستند.


دبیر جشنواره: جدی گرفته شدن بازی، اصلی‌ترین عامل پیشرفت  صنعت بازی است

متین ایزدی که برای دومین‌بار به عنوان دبیر جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران انتخاب شده بود، با اشاره‌ به رکوردشکنی تعداد آثار ارسالی به ششمین دوره جشنواره گفت: امسال ۲۰۶ اثر به دبیرخانه این دوره از جشنواره ارسال شد که این تعداد چشم‌گیر، راوی دو مسئله‌ مهم هستند؛ اول آنکه بازی‌سازان، صاحبان اصلی این جشن و جشنواره، به این رخداد بزرگ اعتماد کامل دارند و آن را از آن خود می‌دانند. دیگر آنکه با این حجم تولید فاخر داخلی، ما با یکدیگر، پیام مهمی را مخابره می‌کنیم، و می‌گوییم که بازی جدی است!

ایزدی در ادامه صحبت‌هایش از ملی شدن جشنواره صحبت کرد و گفت: امسال سعی کردیم جشنواره را در سطح ملی برگزار کنیم، که این مهم با کمک نمایندگان محترم مراکز استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی محقق شد. همین‌جا از نمایندگان فهیم این جریان ملی و بزرگ تشکر می‌کنیم که دست یاری ما را به گرمی فشردند و صدای جشنواره و صنعت بازی‌مان را به دورترین گوش‌های این سرزمین رساندند.

دبیر ششمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران با تشکر از حامیان جشنواره و رسانه‌ها گفت: امسال به شکل خارق‌العاده‌ای با اتکا به بازوی قدرتمند حامیان رسانه‌ای، صدای بازی و بازی‌سازی ایرانی به گوش همگان رسیده و نتیجه‌ این ارتباط موثر چیزی جز شکوفایی صنعت‌مان نخواهد بود.

متین ایزدی در ادامه روند داوری را تشریح کرد و گفت: امسال هم سعی کردیم در داوری فرآیندی بسیار شفاف و عادلانه داشته باشیم که بازی‌های برنده از تجمیع امتیازات ۱۳ داور متخصص داخلی و ۱۶ داور متخصص بین‌المللی، معرفی شوند. همچون سال گذشته، با توافقی رسمی و دوستانه، نماینده‌ کارگروه بازی‌های رایانه‌ای در نظام صنفی، به‌عنوان ناظر در جلسات داوری حضور پیدا کردند و فرآیند داوری‌مان همچون سال گذشته شفاف و بدون هیچ شائبه‌ای بود.

وی به جایزه ویژه فرهنگی اشاره کرد و ادامه داد: امسال در هیات داوران نگاه ویژه‌ای به «بهترین بازی با محتوای فرهنگی» داشتیم و با تجمیع نظر متخصصان صنعت، بازی‌ای را شایسته‌ این عنوان دانستیم که بهترین کارکرد را در ارتقای فرهنگ عمومی ایران اسلامی‌مان داشته باشد.

 

برترین بازی‌های رایانه‌ای سال 95 

در ششمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران، بازی رایانه‌ای شتاب در شهر 2 توانست عنوان بهترین بازی سال ایران را از آن خود کرده و علاوه بر آن غزال زرین بهترین بازی ژانر ورزشی و بهترین دستاورد فنی را نیز کسب کرد. بازی شیطان در پایتخت، دو غزال زرین برای ژانر ماجرایی و داستان بازی و دو دیپلم افتخار برای دستاورد هنری سه‌بعدی و صداگذاری و دوبله دریافت کرد.

بهترین بازی ژانر اکشن، بازی کیوبنگ شد و حماسه پادشاهان در ژانر اکشن ماجرایی دیپلم افتخار گرفت و بازی زاراوان بهترین بازی ژانر استراتژی مدیریتی معرفی شد.

غزال زرین بهترین بازی ژانر استراتژی مدیریتی به بازی زاراوان رسید. خاله قزی دونده و روبوهالو دیپلم افتخار بازی سکوبازی را دریافت کردند و در ژانر ساده، بازی پرواز روح و انگاره به طور مشترک غزال زرین را دریافت کردند.

در بخش بهترین دستاورد فنی، بازی‌های زاراوان و پرسیتی  دیپلم افتخار دریافت کردند.

غزال زرین بهترین دستاورد هنری دوبعدی به بازی جوخه آتش رسید و دیپلم افتخار این بخش به بازی بدو دهقان بدو اهدا شد.

غزال زرین بهترین دستاورد هنری سه‌بعدی را بازی زاراوان و بازی انگاره غزال زرین بهترین دستاورد طراحی بازی را دریافت کردند. در این ژانر بازی‌های نبرد هور و پرواز روح دیپلم افتخار دریافت کردند. بازی 41148: اپیزود 4 نیز دیپلم افتخار بهترین دستاورد داستان بازی را دریافت کرد.

در بخش بهترین دستاورد صدا‌‌‌‌سازی، بازی پرسیتی غزال زرین گرفت و دیپلم افتخار نصیب بازی جوخه آتش شد.

بازی شهرزاد غزال زرین بهترین موسیقی بازی و بازی شدو ریسر دیپلم افتخار این بخش را دریافت کردند.

بازی انگاره غزال زرین بهترین بازی با محتوای فرهنگی را دریافت کرد و در بخش بهترین بازینامه، بازی ساختمان غزال زرین را دریافت کرد و بازی رخداد سیارۀ شَمسُ الهَمایَند دیپلم افتخار گرفت.

بهترین بازی از نگاه مردمی نیز، کوئیز آف کینگز (Quiz of Kings) شد و غزال زرین این بخش را دریافت کرد.