تدوین طرح مبارزه با قاچاق کالای فرهنگی در مجلس

محمد اسماعیل سعیدی از تدوین طرح مبارزه با قاچاق کالای فرهنگی در مجلس شورای اسلامی خبر داد و از کارشناسان این حوزه درخواست کرد ابعاد مسائل مختلف را به مجلس گزارش دهند.

به گزارش روابط عمومی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و به نقل از خبرگزاری برنا، برنامه «گفت و گوی فرهنگی» رادیو گفت و گو با موضوع (قاچاق کالاهای فرهنگی و آسیب‌های اقتصادی و نقش فضای مجازی در گسترش قاچاق) با حضور محسن رضایی، مدیر گروه اقتصاد فضای الکترونیک و مرکز مطالعات آینده پژوهی، هادی اسکندری، مدیر فرهنگی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و ارتباط تلفنی با محمد اسماعیل سعیدی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی  روانه آنتن شد.

در ابتدا رضایی عنوان کرد: قاچاق کالاهای فرهنگی مانند نرم افزارها از مدت‌ها پیش در فضای مجازی وجود داشت اما از زمانی که تصمیم بر آن شد که کالاهای قاچاق از سطح کشور جمع آوری شود، قاچاق کالاهای فیزیکی مانند لوازم منزل نیز در فضای مجازی افزایش یافت.

وی با بیان اینکه کشور ما همواره در جنگ بوده است، اظهار کرد: در حال حاضر کشور در جنگ نرم به سر می برد. باید بتوانیم فضای مجازی را قانونمند کرده  و عوارض دریافت کنیم.

در ادامه اسکندری عنوان کرد: حوزه بازی های رایانه ای به دلیل اینکه یکی از سریعترین ها در رشد تولید محصولات است نگاه و حساسیت ویژه ای می طلبد و بحث قانون کپی رایت در این حوزه بسیار اهمیت دارد.

وی با بیان اینکه همیشه با موضوع واردات آسان و توزیع غیر قانونی بازی های رایانه ای در کشور دست به گریبان بوده ایم، افزود: کالاهای وارداتی به تولید داخل ضربه سختی وارد کرده است و می توان گفت توان رقابت سلب شده است و انگیزه ای برای تلاش جهت تولید بازی های با کیفیت وجود ندارد چرا که اکثر تولیدکنندگان این بازی ها خود را محکوم به شکست می دانند.

مدیر فرهنگی بنیاد ملی بازی‌های رایانه ای اظهار امیدواری کرد: با اقداماتی که مجاری قانونی برای جلوگیری از انتشار بی‌رویه بازی های رایانه ای انجام می دهند، شاهد تقویت دوباره صنعت بازی های رایانه ای که نوپا است خواهیم بود و بسیاری از فرصت های شغلی از دست رفته احیا خواهد شد.

اسکندری با بیان اینکه مدل عرضه بازی های رایانه ای در چند سال اخیر دستخوش تغییر شده است، گفت: بازی هایی وارد شده‌اند که رایگان دانلود می شوند و در جریان بازی برای ادامه، وجه دریافت می کنند که بسیار شایع شده است و در حال نابودی صنعت بازی‌های داخلی است.

وی وضع مالیات و عوارض بر این  بازی ها را یکی از راهکارهای مقابله با واردات بی رویه و غیرقانونی آن دانست و بیان کرد: از آنجایی که دریافت وجه در این بازی ها از طریق کارت های شتاب اتفاق می افتد می توان با دریافت عوارض این صنعت را مجددا در کشور تقویت کنیم.

محمد اسماعیل سعیدی در ارتباط تلفنی عنوان کرد: اخیرا گزارشاتی در کمیسیون اصل 90 در خصوص قاچاق ارائه شده است که نتیجه بر آن شد که طرحی در کمیسیون به تصویب برسد که بر اساس آن از قاچاق محصولات فرهنگی ممانعت شود و ضابطه ای ایجاد شود و از این حالت رها بودن، خارج شود.

وی با بیان اینکه وضعیت موجود قابل تحمل نیست، تاکید کرد: با پیشروی این مشکلات، قطعا در آینده با مشکلات جدی مواجه خواهیم شد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: مطالعاتی در این زمینه صورت گرفته است و با تعدادی از موسسات تولیدات فرهنگی در ارتباط بوده ایم و از آنجایی که در حال تدوین طرح مرتبط در مجلس هستیم نیازمند نظرات و مشورت افراد فعال در این زمینه هستیم تا تمام ابعاد موضوع در نظر گرفته شود.

سعیدی در زمینه اجرایی شدن بهتر قوانین جلوگیری از قاچاق کالاهای فرهنگی پیشنهاد داد: صدا و سیما با مرجع قانونگذار تعامل بیشتری داشته باشد تا موضوعاتی که از طریق کارشناسان بررسی می شود در اختیار نمایندگان قرار گیرد.

لازم به ذکر است برنامه "گفت و گوی فرهنگی" از شنبه تا چهارشنبه ساعت 20:00 روی آنتن شبکه رادیویی گفت و گو می رود و علاقه مندان می توانند برای دسترسی به فایل صوتی برنامه به سایت شبکه مراجعه کنند.