حجم بازی‌های رایانه‌ای وارداتی فرصت نفس کشیدن را از تولیدکنندگان داخلی گرفته است

مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با اشاره به اینکه سرانه بازی‌های رایانه‌ای از سرانه کتاب در ایران بسیار بیشتر است، بر لزوم حمایت از تولید داخلی به منظور تاثیرگذاری فرهنگی آن تاکید کرد.

حسن کریمی قدوسی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با ابراز امیدواری نسبت به موافقت نمایندگان مجلس با پیشنهاد اخذ مالیات از بازی‌های رایانه‌ای وارداتی با هدف کمک به تولید داخلی در این حوزه در جریان بررسی لایحه بودجه سال 96 ، گفت: حدود 10سال است که بازی‌سازی داخلی آغاز شده و با وجود پیشرفت اما تولید بازی‌های با کیفیت از یک الی دو سال گذشته نزول داشته است چراکه حجم بازی‌های وارداتی حتی فرصت نفس کشیدن را از تولیدکنندگان داخلی گرفته، درواقع باید از طریق شیوه‌های دیگری همچون اخذ مالیات از بازی‌های وارداتی به سمت افزایش تولیدات داخلی رفت.


با بودجه فعلی نمی‌توان به تولید بازهای داخلی با کیفیت امید بست

مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با بیان اینکه با بودجه فعلی نمی‌توان به تولید بازهای داخلی با کیفیت امید بست لذا باید با افزایش قیمت بازی‌های رایانه‌ای وارداتی در این راستا قدم برداشت تا کیفیت آثار داخلی به مرور به پای همتایان خارجی‌شان برسند، افزود: امیدوارم نمایندگان مجلس با رای موافق خود به این مهم اجازه ندهند، بیش از این فرهنگ و ذائقه نسل جوان تحت‌الشعاع آثار وارداتی قرار بگیرد.    

وی با بیان اینکه بازی‌های رایانه‌ای در ایران روزانه 23 میلیون نفر مخاطب دارد، که 79 دقیقه وقت خود را در روز صرف این بازی‌ها می‌کنند، گفت: سرانه بازی‌های رایانه‌ای از سرانه کتاب در ایران بسیار بیشتر است لذا تاثیرگذاری فرهنگی بالایی دارند. 


درآمد این بازی‌ها به دلیل فروش پایین ناچیز است

کریمی قدوسی با بیان اینکه اگر چه تاکنون بالغ بر هزار بازی در ایران تولید شده است اما درآمد این بازی‌ها به دلیل فروش پایین ناچیز است، علت این درآمد پایین را عدم اجرای قانون کپی رایت، عدم دریافت عوارض و به رسمیت نشناختن بازی‌ها دانست. 


هزینه تولید هر بازی در کشور بین 100 تا 300 میلیون تومان است

وی با بیان اینکه طبق پیش‌‎بینی صورت گرفته با دریافت عوارض واردات بازی‌های رایانه ای طی یک سال، مبلغی معادل 10 میلیارد تومان حاصل خواهد شد، گفت: از آنجا که هزینه تولید هر بازی در کشور بین 100 تا 300 میلیون تومان است لذا طبق پیش‌بینی‌ها با تغییر شرایط می‌توان در طی یک سال 50 عنوان بازی با کیفیت تولید کرد ضمن آنکه مشکل اصلی بازی‌های یارانه‌ای عدم تبلیغات است لذا باید بودجه‌ای را هم به این مهم اختصاص داد.

مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در پایان تاکید کرد: سهم بازهای ایرانی از فروش بازی‌ها در طول سال تنها 5 درصد است اما درصورت تصویب اخذ عوارض می‌توان این سهم را به 10 درصد رساند.