۲۳ میلیون کاربر بازی‌های رایانه‌ای/ بحران کپی‌رایت ۲۵۰۰ بازی رایانه‌ای خارجی در کشور

رئیس ستاد مبارزه با بازی‌های غیرمجاز رایانه‌ای کشور، گفت: بازی‌های رایانه‌ای خارجی علاوه بر اتلاف سرمایه‌های داخلی، آسیب‌های فراوانی در زمینه‌های اعتقادی و فرهنگی به نسل جوان وارد می‌کند.

به گزارش روابط عمومی بنیاد ملی بازی های رایانه ای و به نقل از شبستان، خسرو کردمیهن، رئیس ستاد مبارزه با بازی‌های غیرمجاز رایانه‌ای کشور، ظهر امروز (25 بهمن) در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در ایلام، اظهار کرد: نمایشگاه‌های بازی‌های رایانه‌ای نقش مهمی در آشنایی نسل جوان با تولیدات ایرانی در این حوزه دارد.

وی، بابیان اینکه اولین نمایشگاه بازی‌های رایانه‌ای استان ایلام با دومین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال تلفیق‌شده است، ابراز کرد: هدف از برگزاری این نمایشگاه در مرحله اول، آشنایی و ارتقای سطح آموزش خانواده‌ها، کودکان و نوجوانان به حوزه بازی‌های رایانه‌ای و نحوه استفاده صحیح از بازی‌های رایانه‌ای و انتخاب بازی‌هاست.

کرد میهن، گفت: در این نمایشگاه همچنین در خصوص توجه جدی به حوزه بازی‌های غیرمجاز و آسیب‌های ناشی از آن به‌صورت رودررو با مراجعه‌کنندگان و به‌ویژه نسل جوان ارتباط برقر‌ار شود و تلاش شده که یک فضای شاد و مفرح را بر کودکان فراهم شود.

رئیس ستاد مبارزه با بازی‌های غیرمجاز رایانه‌ای کشور، بیان کرد: انواع کنسول‌های بازی و آخرین سیستم‌های بازی‌های رایانه‌ای کشور در این نمایشگاه ارائه می‌شود تا زمینه‌ای برای آشنایی جوانان و نوجوانان با آخرین فنّاوری فراهم و درنهایت هدف اصلی این نمایشگاه درواقع ترویج و آشنایی هر چه بیشتر مردم با بازهای ایرانی مبتنی بر فرهنگ بومی و اسلامی است.

وی، بابیان اینکه 220 بازی ایرانی در سطح کشور به همت بازی‌سازان رایانه‌ای جوان تولیدشده است، یادآور شد: به علت عدم اطلاع‌رسانی و تبلیغات مناسب در حوزه بازی‌های رایانه‌ای، اکثر جوانان و نوجوانان با این بازها، آشنایی ندارند و این نمایشگاه‌ها، بهترین فضا را فراهم کرده تا بخش قابل‌توجهی از اطلاعات بازی‌های ایرانی به مردم ارائه شود.

کرد میهن، تصریح کرد: نمایشگاه ایلام، دوازدهمین نمایشگاه در سطح کشور است که برگزار می‌شود و یکی از برنامه‌های در دستور کار ستاد مبارزه با بازی‌های غیرمجاز، تداوم برگزاری نمایشگاه در مراکز استان‌ها و شهرستان‌هاست.

رئیس ستاد مبارزه با بازی‌های غیرمجاز رایانه‌ای کشور، با اشاره به اینکه 2500 عنوان بازی رایانه‌ای خارجی موردبررسی دقیق کارشناسان بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای کشور قرارگرفته است، گفت: این بازی‌ها در بازار انتشار پیداکرده است و به‌واسطه عدم عضویت جمهوری اسلامی ایران در کنوانسیون بِرن که بحث کپی‌رایت را دنبال می‌کند، ما امروز با یک بحران بسیار جدی در حوزه بازی‌های رایانه‌ای مواجه هستم.

وی، ابراز کرد: کپی انواع بازی‌های غیرمجاز در کشور متأسفانه فرهنگ و شئونات دینی و مذهبی و اعتقادات جوانان را هدف قرار داده است، این 2500 بازی خارجی در بازار توزیع‌شده و یکی از آفت‌های جدی در این حوزه است که یک عزم ملی و جدی می‌خواهد که دستگاه و نهادهای مختلف و مرتبط که در این حوزه ازجمله نیروی انتظامی، قضاییه و آموزش پرورش به‌صورت جدی ورود پیدا کنند.

رئیس ستاد مبارزه با به بازی‌های غیرمجاز رایانه‌ای کشور، یادآور شد: آموزش‌وپرورش بسیار گزینه مهمی است که در حوزه فعالیت‌های ایجابی، ارتباط مستقیم بادانش آموزان و آشنا کردن آنان با بحث‌های آسیب‌های ناشی از بازی‌های غیرمجاز در دستور کار این ستاد قرار دارد.

کرد میهن، بابیان اینکه 23 میلیون کاربر بازی رایانه‌ای در کشور وجود دارد، گفت: حدود 18 میلیون نفر از این میزان در رده سنی جوانان و نوجوان قرار دارند که می‌توانند تأثیرپذیر باشند و این آمار به ما این هشدار را می‌دهد که برنامه جدی و عزم ملی و جدی باید برای مقابله با بازی‌های رایانه‌ای غیرمجاز داشته باشیم.

وی، با اشاره به اینکه سهم بازی‌های داخلی در بین جوانان و نوجوانان بسیار اندک بوده و این امر چند دلیل عمده دارد، یادآور شد: بازی رایانه‌ای متفاوت با فیلم است که نیازمند هزینه‌های بسیار بالاست اما ازلحاظ پتانسیل و منابع انسانی در حوزه ساخت بازی‌های رایانه‌ای در کشور بسیار غنی هستیم و جای پای بازی‌سازان ایرانی در اکثر انستیتوهای بازی‌سازی در دنیادیده می‌شود.

رئیس ستاد مبارزه با به بازی‌های غیرمجاز رایانه‌ای کشور، با اشاره به عدم اطلاع‌رسانی کافی از بازی‌های ایرانی، اظهار کرد: از همه مهم‌تر فضای رسانه ملی و تبلیغات بازی‌های رایانه‌ای و هشدارهای لازم برای عدم استفاده از بازی‌های غیرمجاز خارجی و آسیب های ناشی از آن در کشور بسیار ضعیف است.

کردمیهن، بیان کرد: حوزه بازی‌سازی آلان در دنیا یکی  از پول ساز‌ترین حوزه‌های اقتصادی در جهان است که از چند سال پیش یکی از حوزه‌های پردرآمد است که اگر درست دیده شود و بازی‌های فاخر و موردتوجه دنیا، ساخته شود، می‌تواند هم‌ارز آوری برای کشور داشته باشد و با توجه به پتانسیلی که در جوانان و نوجوانان داخل کشور وجود دارد می‌تواند کارآفرینی بسیاری جدی داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه بازی‌سازی به‌صورت رسمی بالغ‌بر 150 موسسه و شرکت در کشور فعالیت دارند، خاطرنشان کرد: تعداد افرادی که مستعد برای بحث بازی‌سازی در داخل کشور و ورد به این حوزه به‌عنوان کسب درآمد وجود دارد، بسیار بوده و این ظرفیت در کشور وجود دارد.