لطفا TGC را همین امروز لغو کنید!

این طور که از اخبار و وعده های اعلام شده از سوی مدیران بنیاد ملی بازی های رایانه ای بر می آید، اتفاقات خوبی احتمالا در رویداد TGC روی خواهد داد، سخنرانان اروپایی قابل قبولی به ایران می آیند و زمینه حضور بازی های ایرانی با حضور ناشران بین المللی در بازارهای جهانی فراهم می آید. شاید حتی در نگاهی خوش بینانه، با توجه به همکاری شرکت موفق گیم کانکشن با بنیاد، TGC در آینده نمایشگاه منطقه ای موفقی شود.

با این حال، تجربه لغو رویدادی مانند نمایشگاه «پرداخت ایران»، آن هم درست 24 ساعت مانده به برگزاری و در شرایطی که بسیاری از مهمانان خارجی به ایران آمده بودند، نگرانی ها مبنی بر احتمال لغو رویدادهای مشابهی ازجمله TGC را افزایش می دهد.
این نگرانی زمانی بیشتر می شود که کمیته فیلترینگ، به ریاست نماینده قوه قضاییه، بدون هماهنگی با بنیاد ملی بازی های رایانه ای، حکم به فیلتر بازی دارای مجوز و دارای رده بندی سنی «کلش آوکلنز» می دهد؛ بنابراین هیچ بعید نیست با یک فشار رسانه ای، رویداد TGC هم با مشکل روبه رو شود.
بنابراین اگر تصمیم گیرندگان پرنفوذ قرار است این رویداد را مصداق نفوذ فرهنگی در کشور قلمداد کنند و با تجارت بازی های رایانه ای موافق نیستند، بهتر است به خاطر آبروی کشور هم که شده همین الان حکم به لغو TGC داده و منتظر حضور مهمانان خارجی در ایران و یک آبروریزی دوباره نشوند.
لغو TGC در نزدیکی انتخابات ریاست جمهوری، جز بهانه دادن به دست مجموعه های خبری خارجی هیچ سودی ندارد. در مقابل، شجاعانه پای برگزاری یک نمایشگاه بین المللی و رشد صنعت بازی های رایانه ای ایستادن، می تواند علامتی روشن برای فعالان حوزه ICT و محتوای الکترونیکی برای توسعه اقتصادی و بین المللی کشورمان باشد.

یادداشتی از علی اصلان شهلا - خبرنگار روزنامه فناوران