محقق آلمانی به نظام رده‌بندی سنی بازی‌ها در ایران پرداخت

پروفسور «استفان پیازکی» از اساتید دانشگاه YMCA و مشاور نظام رده‌بندی سنی تلویزیون و سینما در آلمان است که در آخرین مقاله‌ی تحقیقاتی خود پس از بازدید از نظام رده‌بندی سنی بازی‌ها در ایران (ESRA) این نظام را مورد بررسی و معرفی قرار داده است.

مقالۀ مفصل و 66 صفحه‌ایِ «اخلاق و مذهب، فاکتورهایی برای رده‌بندی سنی بازی‌های رایانه‌ای» در یازدهمین شماره از نشریه «Heidelberg Journal of Religions on the Internet» منتشر شده است. مولف این مقاله پروفسور «استفان پیازکی» محقق آلمانی بوده که با پژوهش دقیق ایشان در تعامل  با مسئولین و کارشناسان ESRA نگارش شده است. این مقاله در مطالعه‌ای تطبیقی، نظام ESRA در ایران را با نظام‌های  USKدر آلمان و انجمن IARC بررسی کرده است.

این پژوهش در مقدمه به شرح توضیحاتی در مورد کلیات نظام‌های رده‌بندی و ESRA  می‌پردازد و در ادامه با توجه به اطلاعات دریافتی از USK، ESRA و IARC  به بخشی از فعالیت‌های آن‌ها اشاره می‌کند.

نویسنده در ادامۀ مطلب با تمرکز بیشتر بر مورد ایران، ضمن بررسی و انعکاس دیدگاه ایرانیان نسبت به رده‌بندی بازی‌های رایانه‌ای، بر اساس اطلاعات جهانی و اطلاعات جمع‌آوری شده  به ارائه گزارشی آماری از بازار بازی در ایران و طرفداران بسیار زیاد آن پرداخته و روند تشکیل و تأسیس بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در مناسبات ساختاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را شرح داده است.

در دیدگاه کلان‌تر نویسنده کوشیده است ضمن ارائه‌ی اطلاعاتی در مورد سیستم کلی رده‌بندی سنی در نظام‌های مختلف، ساختار و وابستگی آن‌ها به نهاد‌های بالادستی و هم‌چنین رده‌های عنوان‌شده در این نظام‌ها و علت اعلام این رده‌های سنی برای هر نظام را تشریح و تبیین نماید. روند شکل‌گیری و تکامل این نظام‌ها و خاصه نظام ESRA و فعالیت آن در چند سال اخیر، توضیحات این بخش را کامل‌تر می‌کند.

در همین زمینه و با تمرکز بیشتر بر نظام ESRA، تحقیقات معطوف به تدوین آن و همچنین چگونگی پیدایش رده سنی‌ها و محتواهای استخراجی از بازی‌ها بررسی شده است. این بررسی با ذکر موارد جزئی از بازی‌ها برای شفاف کردن نظام رده‌بندی ESRA در مورد محتواها و همچنین توضیح در مورد چگونگی طی شدن پروسه رده‌بندی، استخراج محتواها و تأثیرات آن در رده سنی نهایی بازی همراه شده است.

در  بخش بعدیِ این مقاله پس از ارائه توضیحاتی در مورد بازی‌های موبایلی و آنلاین علاوه بر بازی‌های PC، در مدل تطبیقی، نوع رده‌بندی این بازی‌ها در نظام‌های ESRA و IARC تجزیه و تحلیل شده است. در این بخش با توجه به اطلاعات دریافتی از نظام‌های USK و ESRA نگارنده به صورت جزئی و با مثال به مقایسه نوع رده‌بندی تعدادی بازی انتخاب شده می‌پردازد که در این مقایسه از بازی‌های Fallout 4، Batman:Arkham City  و romance of the three kingdoms 13 استفاده شده است.

در پایان و در بخش جمع‌بندی، نویسنده ضمن بازگویی پرسش‌هایی در مورد هر دو نظام رده‌بندی و خصوصاً ESRA، نتیجه‌گیری‌هایی در مورد نوع کار و ساختار این سیستم‌ها ارائه می‌دهد. همچنین لیستی از افراد مورد تقدیر قرار گرفته‌شده که در این تحقیق همکاری و تلاش بسیاری داشتند و از آن‌ها نقل قول‌هایی در متن هم آورده شده است هم به انتهیا این مقاله پیوست شده است از جمله آقایان: حسن کریمی‌قدوسی، رضا احمدی، مهرداد آشتیانی، و سیدمحمدعلی سیدحسینی.

Heidelberg Journal of Religions on the Internet

دانلود