بازی‌سازان و انیمیشن‌سازان حمایت می‌شوند

نخستین جشنواره پویاگران انقلاب اسلامی با هدف ایجاد فضای رقابتی بین تولیدکنندگان بازی‌های ویدیویی و انیمیشن‌سازان برگزار می‌شود.

به گزارش روابط عمومی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، مهدی جعفری دبیر جشنواره پویاگران انقلاب اسلامی درباره زمان برگزاری بخش‌های این جشنواره گفت: شرکت در این جشنواره برای عموم آزاد و تاریخ ارسال آثار تا 17 دی‌ماه است و از 20 تا25 همین ماه داوری آغاز و از 28 تا 30 دی ماه انیمیشن‌های برگزیده در سینما اکران می‌شود و یکم بهمن نیز اختتامیه این جشنواره برگزار خواهد شد.

وی افزود: این جشنواره در بخش‌های پویا‌نمایی (انیمیشن)، بازی‌های رایانه‌ای، نرم‌افزار و موشن‌گرافیک برگزار می‌شود که علاقه‌مندان می‌توانند آثار خود را با محتوایات اقتصاد مقاومتی، سبک زندگی، انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.

جعفری هدف از جشنواره نمایشگاه را تقویت فضای رقابتی عنوان کرد و گفت: مرکز هنر‌های رقومی بسیج، مجموعه‌ای است که شعب گسترده‌ای در سراسر کشور داشته و تاثیرگذاری زیادی در بخش گیم و انیمیشن دارد. چندسالی است که همایشی تحت عنوان پویا‌گران انقلاب اسلامی برگزار می‌شود اما امسال تصمیم گرفتیم تا فضای رقابتی جدی‌تری را برای فعالان این عرصه به وجود بیاوریم و به‌همین دلیلی این جشنواره برگزار می‌شود.

وی افزود: یکی از اهداف مرکز هنرهای رقومی بسیج، حمایت از فعالان حوز‌های مختلف CG است و امسال تصمیم بر آن شد تا به واسطه این جشنواره ظرفیت‌هایی که در شهرستان‌ها فعالیت دارند شناسایی شوند تا بتوانیم از این پتانسیل‌ها استفاده کنیم.

رییس مرکز هنرهای رقومی بسیج ادامه داد: هدف دیگر این جشنواره معرفی گروه‌های موفق انیمیشن‌ساز و بازی‌ساز در حوزه اقتصادی است تا انگیزه‌ای برای سایر فعالان این عرصه باشد که بتوانند با انرژی بیشتری محصولات خود را تهیه کنند.

جعفری افزود: از طرف دیگر با توجه به کارگاه‌هایی که برگزار می‌شود سطح دانش وتوانایی فعالان افزایش پیدا خواهد کرد و از سوی دیگر می‌توانیم از دانش این هنرمندان جهت آموزش به علاقه‌مندان به فعالیت در این حوزه استفاده کنیم.

وی با اشاره به برگزاری جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران که تقریبا همزمان با جشنواره پویاگران انقلاب اسلامی  برگزار می‌شود گفت: این دو جشنواره چندان منافاتی باهم ندارند چون جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران صرفا مختص به بازی‌های دیجیتال است و موضوعیت واحدی ندارد؛ اما جشنواره پویاگران انقلاب اسلامی با موضوعات خاصی برگزار می‌شود که بازی‌های رایانه‌ای یکی از بخش های آن است.

دبیر جشنواره پویاگران انقلاب اسلامی افزود: از طرف دیگر این جشنواره با هماهنگی بنیاد ملی‌ بازی‌های رایانه‌ای برگزار می‌شود و حتی تعدادی از داوران جشنواره از این مرکز حضور دارند که من فکر می کنم جشنواره پویاگران انقلاب اسلامی در راستای فعالیت جشنواره بازی‌های رایانه‌ای است؛ نه اینکه این دو جشنواره‌ اهدافی موازی داشته باشند.

جعفری دربراه مهمترین بخش‌ جشنواره گفت : طبیعتا وزن آثار پویا نمایی خیلی سنگین است ولی حدود 150 اثر در بخش بازی‌های ویدیویی به دبیرخانه ارسال شده که این از اهمیت بالای این بخش حکایت دارد.

وی افزود: در حال حاضر 350 انیمیشن ،200 موشن گرافیک به جشنواره ارسال شده است که این نشان می دهد تمامی بخش‌های نمایشگاه مورد توجه قرار گرفته است اما به طور کلی بازی‌های ویدیویی و پویانمایی مهم‌ترین بخش‌های این جشنواره محسوب می‌شوند.

رییس مرکز هنرهای رقومی بسیج در پاسخ به این سوال که نوع حمایت ها از برگزیدگان بخش‌های مختلف چگونه خواهد بود؟ گفت: ما معتقد به تزریق سرمایه مستقیم بدون بازگشت نیستیم و تجربه نشان می‌دهد که این کار چندان میسر واقع نمی‌شود؛اما در تلاشیم تا بیشتر بهبود زیر‌ساخت‌ها را مدنظر بگیریم .

جعفری ادامه داد:‌ در اختیار گذاشتن تجهیزات مناسب ،دراختیار گذاشتن فضای کار برای تولید آثار به ویژه در شهرستان‌ها ، اعطای وام‌های بدون بهره با بازپرداخت بلند مدت و ایجاد فضای تبلیغاتی موثر ، از جمله حمایت‌هایی است که از برگزیدگان جشنواره خواهد شد.

دبیر جشنواره پویاگران انقلاب اسلامی در ادامه گفت: در بحث تبلیغات می‌توانیم سهمی از محتویات صدا وسیما و بلیبورد‌های شهر را به فعالان این بخش اختصاص دهیم تا فعالیت آن‌ها بیشتر دیده شود.

وی در باره تعداد برگزیدگان این جشنواره گفت:در بخش پویا نمایی دو بخش اصلی و مستقل داریم که بخش اصلی بین تیم‌هایی که در شعبات ما در سراسر کشور هستند، برگزار می‌شود که به سه رتبه اول بخش پویا‌نمایی و بهترین فیلمانه والبته به بهترین اثر از دیدگاه مخاطبان نیز جوایزی تعلق خواهد گرفت.

وی افزود: در بخش مستقل نیز برای همه مقام‌های ذکر شده جوایزی در نظر گرفته می‌شود به علاوه اینکه در این بخش قسمت ویژه‌ای برای آثاری با محتویات «مدافعان حرم» و «بسیج و کارکرد‌ها در عرصه‌های مختلف» در نظر گرفته شده است.

جعفری اظهار کرد:در بخش بازی‌ها نیز به سه رتبه نخست و بهترین طراحی هنری ،بهترین بازی‌نامه جوایزی تعلق خواهد گرفت و در بخش موشن گرافیک و اپلیکیشن نیز به رتبه‌های اول ،دوم و سوم جایزه داده خواهد شد.

رییس مرکز هنرهای رقومی بسیج  با اشاره به استقبال جوانان از این جشنواره گفت: میانگین سنی 21  سال است که البته بسیار از شرکت‌کنندگان نیز نوجوان هستند.

دبیر جشنواره پویاگران انقلاب اسلامی افزود: یکی از مهم‌ترین بخش‌های بازی‌های ویدیویی ، بخش بازی‌های موبایلی است که  گیم‌های آنلاین در این بخش اهمیت ویژه‌ای دارند و مرکز هنرهای رقومی بسیج سرمایه‌گذاری جدی در این بخش دارد واولین محصول آنلاین این مرکز نیز در اختتامیه جشنواره رونمایی خواهد شد.

وی با اشاره به هدف جدی این جشنواره برای بهبود فضای رقابت گفت: این جشنواره دبیرخانه دایمی دارد و سه سالی است که به طور همایش برگزار می‌شود؛امااز امسال به طور ادامه دار برگزار خواد شد .

جعفری ادامه داد: اما تاریخ برگزاری در سال‌های آینده تغییر خواهد کرد و سعی می‌شود تا در هفته بسیج برگزار شود.

رییس مرکز هنرهای رقومی بسیج  با اشاره به هزینه‌ پایین برگزاری جشنواره گفت : خروجی جشنواره بسیار بیشتر از سرمایه‌های صرف شده خواهد بود و این یکی از ویژگی‌های جشنواره پویاگران انقلاب اسلامی است.