دوازدهمین رویداد تجربه بازی‌ساز برگزار شد

دوازدهمین رویداد ماهانه «تجربه‌ بازی‌ساز» در روز پنجشنبه، ۲ دی ماه توسط انستیتو ملی بازی‌سازی برگزار شد. این رویداد به طور ماهانه با هدف آشنا سازی بازی‌سازان با یکدیگر و همینطور اشتراک تجربه‌های آنها برگزار می‌شود.

نکته ویژه دوازدهمین تجربه بازی ساز برگزاری جشن سالگرد تاسیس انستیتو ملی بازی‌سازی در آن بود و به این منظور مراسم مفصلی برنامه ریزی شده بود و از تمام عوامل و دست‌اندرکاران زحمت‌کش انستیتو در طی این سال‌ها تشکر ویژه به عمل آمد و خاطرات سال های گذشته در آن مرور شدند.

بخش نخست دوازدهمین تجربه بازی‌ساز به فعالیت‌های استودیو نواگیم اختصاص داشت. در این بخش ابتدا حمید نعیمی، مدیر استودیو نوا گیم به روی صحنه رفت تا درباره تجربه خود و گروه نوا از ساخت بازی‌هایی با محوریت مسابقات رانندگی بگوید و همینطور انتشار بازی‌های این گروه در بازار داخلی و بین‌المللی و اینکه چگونه توانستند به موفقیت خوبی برسند.

نعیمی نخست در مورد گروه و نحوه شکل گیری نوا گیم صحبت کرد. تیم اصلی نوا متشکل از ۷ نفر است؛ ۴ برنامه‌نویس، ۲ هنرمند و مدیر پروژه. هسته گروه توسط آقای نعیمی و آقای کاشانی کیا در سال ۸۹ با ایده ساخت بازی اسپید آپ شکل گرفت.

وی از تجربه برنامه‌نویسی، طراحی و فرایند هنری که در طی ساخت اسپید آپ رخ داده بود سخن گفت و آن را موفق‌ترین بازی نوا گیم دانست چرا که در سه سال فعالیت آن بالای ۳۵۰ هزار کاربر جذب و از تراکنش بالایی برخوردار بود.

پس از پخش تصاویر این بازی، وی در مورد ساخت SpeedUp 2 صحبت کرد و اینکه بعد از یک سال و نیم فعالیت SpeedUp 2 آمد ولی با آنکه از طراحی و گرافیک بالاتری برخوردار بود مورد اقبال کاربران قرار نگرفت و شکست سنگینی برای نوآ گیمز در پی داشت. نعیمی، دلیل آن را اینترنت ضعیف ایران در آن زمان دانست که باعث شد با شکست این پروژه شرکت در بحران مالی فرو رود.

در ادامه نعیمی توضیح داد که نوآ گیم در شهریور ۹۳ کار بر روی بازی ویراژ را آغاز کرد که با الهام‌گیری از بازی محبوب «ترافیک ریسر» و اضافه کردن امکانات نوآوارانه و خلاقانه در شش ماه آماده و منتشر شد. ویراژ  توانست با دانلود بالا در عید، شرکت نوآ گیم را از بحران مالی نجات دهد. به گفته نعیمی این بازی در برخی روزها به فروش یک میلیون تومان نیز دست یافته است. نعیمی صحبت‌های مربوط به بازی ویراژ را با نمایش تریلر کاملی از آن به پایان رساند.

پس از نمایش تریلر ویراژ، نعیمی در خصوص بازی جدیدتر این گروه یعنی Shadow Racer  شروع به صحبت نمود. نعیمی آن را «یک بازی با گرافیک بالا و رویکرد بین‌المللی» معرفی کرد و دلیل موفقیت آن را نیز همین رویکرد بین‌المللی و با کیفیت آن دانست.

در ادامه وی توضیحاتی درخصوص بازار بازی‌های موبایل ارائه نمود و اینکه الان وضعیت بازار موبایل چگونه است و راهکارهایی استفاده از ظرفیت‌های بالقوه بازار چیست؟

در پایان این بخش از برنامه، آقای خالقی (سرپرست هنری) و آقای افروقی (سرپرست فنی) به روی صحنه رفتند تا در مورد تجربه ساخت و پردازش هنری و فنی برای بازی‌های موبایل توضیح دهند. سخنرانان با بیان چند مانع که نوا گیم با آن روبرو شده بود، به بیان راهکارها و تجربیات خود پرداختند.

خالقی با توضیح کوتاهی از ابزارهای مورد استفاده، روش و تکنیک‌های استفاده شده در طراحی و فرایند سه بعدی سازی توضیح داد.

افروقی نیز در مورد روش و تکنیکهای برنامه‌نویسی صحبت کرد و اینکه با چه مشکلاتی مواجه شدند و برای رفع آن از چه راهکارهایی استفاده کردند.

پس از پایان سخنرانی نوا گیم مدیر انستیتو ملی بازی‌سازی، شهاب کشاورز، به روی صحنه رفت تا بخش ویژه گرامیداشت سالگرد تاسیس انستیتو را آغاز نماید. وی ضمن تشکر از همه مدیران پیشین انستیتو، اساتید و کارکنانی که در طول این سال ها در انستیتو خدمت کرده بودند از عوامل و اساتید حاضر در مراسم خواست تا به روی صحنه بروند. از جمله کسانی که در این رویداد حضور داشتند می‌توان به مصطفی بوستان، سجاد ذکایی، امیرعباس میثمی، جاوید نجیب زاده، حسین حسینیان، آرش حکیمی، وهاب احمدوند، مهرداد ملک‌احمدی، سامان مهرابی و حجت جعفری اشاره نمود.

هر کدام از این عزیزان بزرگوار با ذکر خاطره‌ای از انستیتو صحبت کوتاهی با شرکت کنندگان داشتند و برای انستیتو آرزوی موفقیت نمودند.

پس از تشویق حضار، مدیر انستیتو، شهاب کشاورز با ذکر سختی‌های مدیریت و اداره این مجموعه که با تعداد محدودی پرسنل اداره می‌شود؛ از تمامی کسانی که در این سال‌ها به انستیتو خدمت کرده بودند، تشکر و قدردانی کرد.

در نهایت نیز با نام بردن از عوامل کنونی انستیتو ملی بازی‌سازی، محرم مرادزاده، جواد مزینانی، حامد خسروی، فرناز حقیقت، میشا فتحی‌نژاد و کیارش زارعی از آنها سپاسگزاری نمود. کشاورز ادامه داد «اینها کسانی هستند که با تلاششان باعث ادامه و پابرجا ماندن انستیتو شده‌اند» و از حضار درخواست کرد که آنها راتشویق کنند.

 در پایان، مدیر انستیتو از شرکت‌کنندگان رویداد خواست تا دفترچه یادبود انستیتو ملی بازی‌سازی را امضا کنند و برای پذیرایی و اجرای مراسم ویژه سالگرد انستیتو به سالن بروند. مراسم سالگرد انستیتو شامل پذیرایی عصرانه و گفت و گو و دورهمی بازی سازان بود که در کنار آن با قرارگرفتن تلویزیون هایی، تصاویری از سال های گذشته انستیتو پخش می شد که برای بسیاری یادآور خاطرات روزهای گذشته بود.

در پایان کار کیک تولد انستیتو همراه با مراسم آتش بازی و نورافشانی بریده شد تا به این ترتیب یک سال دیگر از فعالیت انستیتو آغاز شود.