الکام‌گیمز باعث شد تا خود را محک بزنیم

شاید بتوان بازی «زاراوان» و شرکت پارسنیپ را یکی فعال‌ترین غرفه‌های شرکت‌کننده در نمایشگاه الکام‌گیمز معرفی کرد. این شرکت که یکی از غرفه‌های بزرگ نمایشگاه را به خود اختصاص داده است با بازی زاراوان علاقه‌مندان به بازی‌های استراتژی را جذب خودش کرده است.

به‌خاطر موفقیت‌های اخیر این بازی بر آن شدیم تا مدیرعامل شرکت پارسنیپ که حضور پررنگی هم در الکام‌گیمز دارند مصاحبه‌ای داشته باشیم.


لطفا خودتان و استودیو پارسنیپ را معرفی کنید.

من سامان فیروزی، مدیر عامل شرکت هویج کوهی یا پارسنیپ هستم. تقریبا نزدیک به یک سال است که این شرکت را با هدف ساخت بازی استراتژی تاسیس کردیم. تولیدات خود را برای بسترهای اندروید، iOS و همین‌طور ویندوز شروع کرده‌ایم. آخرین محصول ما یعنی زاراوان نیز دو الی سه ماه است که به‌صورت رسمی در بازار عرضه شده است.


از شکل‌گیری و موفقیت‌های زاراوان کمی توضیح دهید.

ابتدای کار بازی به مدت یک ماه به‌صورت آزمایشی در دسترس بود و پس از آن عرضه رسمی را ِآغاز کردیم. تا به الان بیش از صد هزار نفر بازیکن جذب کرده‌ایم. اکثر کاربران ما افرادی هستند که پیش از این عناوینی همچون کلش آف کلنز را تجربه کرده‌اند. و هدف اصلی ما این بود که بازیکن‌هایی که مشغول تجربه بازی‌ّای خارجی هستند را جذب کنیم تا از بازی‌های ایرانی استفاده کنند. ولی این کار واقعا سخت بود. چون ما رقیبان بسیار سرسختی همانند کلش آف کلنز، کلش آف زامبی و غیره را داشتیم. مسلما هر یک از این بازی‌ها با مخاطبان میلیونی خود رقیبان بسیار سرسختی برای ما هستند. به‌خاطر همین مجبور شدیم تا سطح محصول خود را به سطح جهانی نزدیک کنیم. تلاش زیادی در این رابطه کردیم و با توجه به نظر کاربران به نظر می‌رسد هفتاد درصد مسیر را درست رفته‌ایم. سعی ما بر این است که تا سطح خود را روزانه افزایش دهیم. زاراوان یک محصول زنده است و حداقل هر دو هفته یکبار نسخه جدید آن منتشر می‌شود و سعی می‌کنیم روزانه تغییراتی در آن اعمال کنیم.


لطفا از حال و هوای بازی و انتخاب نام آن بگویید.

زاراوان نام برادر رستم است و در تمام بازی سعی کرده‌ایم تا از اساطیر ایرانی همانند رستم، آرش کمانگیرو فریدون استفاده کنیم. تمام محیط بازی با مطالعه از سند‌های باستانی و اساطیری طراحی و ساخته شده است. این بازی برای اولین‌بار در دنیا دارای دو زمین که چهار برابر زمین تمام بازی‌های استراژی است ساخته شده است و در تلاشیم تا این رکورد را به ثبت برسانیم. ده برابر بازی کلش آف کلنز مسیریابی وجود دارد و تقریبا نسبت به اکثر بازی‌های استراتژی کاراکترها و ساختمان‌های بیشتری دارد. ما یک محصول کامل را ساخته‌ایم تا مخاطبان زیادی را پوشش دهیم. برای مثال باید بگویم که مثل کلش آف کلنز سیستم مبارزه و مانند هی دی سیستم ساخت و ساز در بازی گنجانده شده است تا تمامی اقشار از بازی لذت ببرند. یکی از ویژگی‌های بازی کیمیاگری است که توسط آن می‌توانید اسپل‌های مدنظر خود را طراحی کنید و حتی آن‌ها را به فروش برسانید و به نوعی کسب درآمد نیز داشته باشید.


نظرتان در مورد اضافه شدن بخش مخصوص به بازی در نمایشگاه الکامپ چیست؟

خیلی کار خوبی است. حداقل باعث شد تا محصول خود را از قبل نمایشگاه TGC اردیبهشت ماه محک بزنیم. به همین‌خاطر تلاش کردیم تا غرفه‌ای در حد و اندازه‌های بین‌المللی بسازیم. با اینکه متراژ خیلی بزرگی در اختیار نداشتیم اما نهایت سعی خود را کردیم تا غرفه از هر نظر در سطح بین‌الملل باشد. انیمیشن مربوط به بازی که در غرفه در حال پخش است را با بالاترین کیفیت ممکن ساخته‌ایم تا نمای خوبی به بازی و غرفه بدهد. در مجموع تمام این‌ها یک نوع آموزش برای شرکت در نمایشگاه‌های بزرگ‌تر است. بیشترین مزیتی که الکام‌گیمز بر ای ما داشت این بود تا خود را برای نمایشگاه‌های بین‌المللی محک بزنیم.


استقبال مردم از زاراوان در نمایشگاه چگونه است؟

خیلی از بازخوردهای مردم راضی هستیم. از حدی که پیش‌بینی می‌کردیم استقبال بیشتر بود. بروشورهایی که برای چهار روز چاپ کرده بودیم در عرض چهار ساعت تمام شدند. به‌خاطر تعطیلی‌ها هم برای چاپ دوباره به مشکل خوردیم. اما باید گفت که از این اتفاق خشنود هستیم. با اینکه به مشکل خورده‌ایم اما در عوض کاربران زیادی جذب بازی شده‌اند. در عرض چهار ساعت، شش هزار بروشور با به اتمام رسید که باری خودمان بسیار جالب بود. عمده دلیل آن نیز به‌خاطر نوع خاص طراحی غرفه و استفاده از ماکت‌ها و کاسپلی‌ها است.


در مورد جشنواره بازی‌های رایانه‌ای که در پیش‌رو داریم چه نظری دارید؟ آیا زاراوان را به جشنواره ارسال کرده‌اید؟

بله، چند مدت پیش بود که زاراوان را برای شرکت در ششمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران ارسال کردیم. این اولین دوره‌ای است که ما در جشنواره شرکت کرده‌ایم. با توجه به اینکه در جشنواره تابستانی کافه‌بازار از نظر کاربران، زاراوان بازی برگزیده شد، امیدواریم تا این عنوان بتواند نظر هیت داوران را نیز به خود جلب کند.

بازدیدکنندگان بیست و دومین نمایشگاه الکامپ می‌تواند تا ۲۸ آذرماه از الکام‌گیمز در سالن ۶ دیدن فرمایند.