خانواده‌ها با انتخاب بازی مناسب سن فرزندان از آسیب‌ها جلوگیری کنند

مدیر نظام رده‌بندی سنی بازی‌های رایانه‌ای گفت: خانواده‌ها با محدود کردن زمان و انتخاب بازی مناسب سن فرزندان، از آسیب‌های روانی و ذهنی احتمالی جلوگیری کنند.

به گزارش روابط عمومی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، رضا احمدی در گفت و گو با خبرگزاری ایرنا اظهار کرد: خانواده‌ها در هنگام انتخاب بازی‌ها برای فرزندان خود به رده‌سنی ESRA چاپ شده روی جلد بازی‌ها توجه ویژه داشته باشند.

وی افزود: بسیاری از رفتارهای پرخاشگرایانه که از سوی کودکان بروز پیدا می‌کند به دلیل انتخاب بازی‌های نامناسب برای آن‌ها است.

احمدی ادامه داد: خانواده‌ها می‌توانند با محدود کردن زمان انجام بازی و انتخاب بازی مناسب سن فرزند خود، از آسیب‌های روانی و ذهنی احتمالی پیشگیری کنند.

وی ادامه داد: بازی‌های رایانه‌ای نوعی سرگرمی تعاملی است که اگر نظارت دقیق بر آن صورت گیرد می‌تواند در این ایجاد ارتباط و ترویج سبک زندگی مفید باشد و اگر نظام رده‌بندی سنی در آن وجود نداشته باشد می‌تواند آسیب‌های روانی و ذهنی ایجاد کند.

احمدی افزود: روز به روز به تعداد مخاطبان بازی‌های رایانه‌ای افزوده می‌شود و این در حالی است که تنوع سنی علاقه مندان به بازی‌های رایانه‌ای نیز گسترش می‌یابد. بازی‌های رایانه‌ای می‌توانند تأثیرات ویژه‌ای بر مخاطبین خود داشته باشند. بسیاری از خانواده‌ها نگران صدمات جبران ناپذیر بازی‌های خشن و غیراخلاقی روی سلامت روحی و روانی کودکان و نوجوانان خود هستند.

وی ادامه داد: نگرانی‌های فرهنگی، تربیتی و اجتماعی خانواده‌ها و مسئولان فرهنگی کشورهای مختلف، کشورها را به تدوین نظام ویژه‌ای برای رده بندی بازی‌های رایانه‌ای مجبور کرد.

احمدی اظهار داشت: با تاسیس بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در سال 87، سه وظیفه اصلی برنامه ریزی، جریان سازی و صدور مجوزهای قانونی به همراه نظارت بر محصولات حوزه بازی های رایانه ای از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر عهده بنیاد گذاشته شد، در همین راستا و با توجه به تاثیرات فرهنگی و اجتماعی بازی ها روی افراد جامعه به ویژه کودکان و نوجوانان، توجه ویژه از سوی بنیاد ملی بازی های رایانه ای به عنوان یک نهاد فرهنگی و تنها متولی حوزه بازی های رایانه ای به محتوای بازی های رایانه ای دور از انتظار نبود.

وی گفت: به همین منظور پژوهش ها و تحقیقات حدود یک ساله انجام شد و بر اساس آن نظام رده بندی سنی بازی های رایانه ای (ESRA) تدوین شد و از ابتدای سال 88 رده بندی سنی بازی های رایانه ای توسط نظام ESRA آغاز شد.

احمدی با اشاره به رده های سنی نظام ESRA و تا کنون چند بازی رده بندی سنی شده اند افزود: نظام ESRA بازی ها را در 5 گروه سنی رده بندی می کند که شامل رده های 3+، 7+، 12+، 15+ و 18+ هستند، به طور مثال اگر یک بازی رده سنی 12+ دریافت کند، بدین معنی است که این بازی برای افراد زیر 12 سال توصیه نمی شود.

وی ادامه داد: تاکنون در حدود 4 هزار بازی رده بندی سنی شده اند که این بازی ها برای رایانه های شخصی و کنسول های مختلف است.

احمدی با اشاره به نظارت بر فروشگاه های دیجیتالی عرضه کننده بازی ها افزود: با توجه به فراگیر شدن بازی های موبایلی در بین اقشار مختلف جامعه به ویژه کودکان و نوجوانان که به راحتی و با اختیار داشتن انواع تلفن های هوشمند و تبلت ها به بازی کردن این گونه بازی ها می پردازند، نظام ESRA از ابتدای سال 94، نظارت، بررسی و رده بندی سنی بازی های موبایلی را نیز در دستور کار خود قرار داد.

وی ادامه داد: امروز پس از گذشت حدود یک سال و نیم در حدود 10 هزار عنوان بازی موبایلی بررسی و رده بندی سنی شده اند که البته تعدادی از بازی های بررسی شده به دلیل داشتن محتواهای نامناسب غیرمجاز معرفی شده اند و مدیران مارکت ها موظف هستند تا این بازی ها را از روی مارکت خود حذف کنند.

وی افزود: مسئله مهم درمورد این بازی ها این است که خانواده ها زمانی که می خواهند برای فرزند خود بازی را از روی مارکت ها دانلود کنند، باید به قسمت رده بندی سنی بازی دقت داشته باشند و بازی هایی را برای فرزند خود انتخاب کنند که مناسب رده سنی فرزندشان باشد.