سوم خرداد و حسرت منِ بازی‌ساز

امروز سوم خرداد است، روزی که اگر ده‌ها و صدها سال از تاریخ این سرزمین کهن بگذرد چون نگینی تابان در میان در تمام دوران‌ها خواهد درخشید، روزی بزرگ و غرور آفرین که در آن فرزندان پاک این آب و خاک افتخاری جاودان آفریدند، روزی که جوانان و نوجوانانی هم سن و سال ما و چه بسا جوان‌تر توانستند با دستانی خالی قطعه‌ای اشغال شده از سرزمین مادری‌مان را دوباره باز پس گیرند. قهرمانانی که حقیقتا با حداقل امکانات، خرمشهر را از وجود ناپاک ارتش تا بن دندان مسلح بعثی پاک کردند.

وقتی به این روز غرور انگیز بی‌اندیشیم تمام تفاوت‌های مذهبی، سیاسی، قومی و فرهنگی‌مان رنگ می‌بازد و تمام آن‌هایی که عاشق این آب و خاک هستند نمی‌توانند به این پیروزی جاودان افتخار نکنند.

من و شمای بازی‌ساز نیز از این خیل جدا نیستیم. امروز مانند هر سوم خرداد دیگری با شوق به تماشای تاریخ می‌نشینیم و به خود تمام رشادت‌هایی را که برای حفظ وجب به وجب ایران همیشه جاودانمان شد یادآوری می‌کنیم. من هر سال در چنین روزی این حسرت را دارم که ای‌کاش وضعیت صنعت بازی‌سازی‌مان به گونه‌ای بود که می‌توانستیم یک بازی بزرگ با بالاترین سطح کیفی ممکن و با همکاری بزرگترین بازی‌سازان کشور راجع به این فداکاری‌ها بسازیم. راجع به رشادت‌های محمد جهان‌آرا که چگونه با دستانی خالی و با حداقل امکانات 33 روز در مقابل ارتش بعثی مقاومت کرد تا چندین لشگر زرهی صدامیان در مقابل شهامت‌ها و رشادت‌های چند ده جوان با دستان خالی روزها پشت دروازه‌های خرمشهر مستاصل باشند.

ای‌کاش می‌توانستیم شاهد تولد بازی بزرگی با بالاترین استانداردها باشیم تا بگوییم در عملیات بیت‌المقدس و سایر عملیات‌ها در این دفاع مقدس چه گذشت، بگوییم از باکری‌ها، همت‌ها، صیادها و همه آن‌ها که جان‌شان را در کف دستان‌شان گذاشتند تا در جنگی دهشتناک و عظیم حتی یک وجب از خاک ایران به دست دشمن نیفتد. دشمنی که هیچ مرز قانونی و اخلاقی را رعایت نمی‌کرد و از غارت و تجاوز گرفته تا استفاده از انواع سلاح‌های شیمیایی هرگز ابایی نداشت. ای‌کاش می‌توانستیم بدون آن که بخواهیم این دفاع جانانه را به امیال سیاسی خود بیالاییم و یا با عاریه گرفتن از نامش یک بازی بی‌کیفیت بسازیم که تنها بودجه‌ای هدر دهیم و در نهایت مخاطب را مایوس کنیم شاهد تولد بازی رایانه‌ای بزرگ و با کیفیتی باشیم که با بالاترین استانداردهای ممکن در ایران تولید شود و با بهترین استاندارهای ممکن پخش شود تا ما نیز به عنوان جامعه بازی‌ساز قدمی هر چند بسیار کوچک در ادای دین خود به این بزرگان فراموش ناشدنی برداریم....

افسوس این سوم خرداد هم آمد و رفت و این حسرت هنوز در دل من باقی است....

هادی جعفری منفرد

مدیر توسن گام سازنده بازی جنون سیاه

3/3/95