جزئیات برنامه ملی بازی‌های رایانه‌ای تشریح شد

مدیرعامل بنیاد بازی‌های رایانه‌ای با اشاره به جزئیات برنامه ملی بازی‌های رایانه‌ای گفت: اگر این مصوبه ابلاغ شود، دیگر لازم نیست بنیاد، به تنهایی همه کارها را انجام دهد.

به گزارش روابط عمومی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، حسن کریمی قدوسی با اشاره به سیاست‌های حاکم بر برنامه ملی بازی‌های رایانه‌ای که اواخر ماه گذشته و پس از چندین جلسه بحث و بررسی، به تصویب شورای عالی فضای مجازی رسید، به خبرنگار مهر، گفت: آنچه برای بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای اهمیت بسیاری داشت این بود که این برنامه به گونه‌ای باشد که از آن بتوان برای بهبود وضع بازی‌های رایانه‌ای در کشور استفاده کرد و امیدواریم حالا و با تصویب این برنامه و سیاست‌‌های حاکم بر آن به بازی‌سازی ایرانی کمک شود چراکه ما هنوز صنعت بازی‌سازی نداریم. آنچه هست ساخت بازی‌های رایانه‌‌ای است که می‌کوشیم، صنعتی شود.

مدیرعامل بنیاد بازی‌های رایانه‌ای در پاسخ به این‌که چگونه می‌توان با این برنامه به شکل‌گیری صنعت بازی‌سازی کمک کرد گفت: سعی ما این بوده که خروجی شورای عالی فضای مجازی طوری باشد که به صنعتی شدن بازی‌سازی کمک کند. به این معنی که برای ما سیاست صرف، کافی نبود. چون ما دغدغه‌مند بودیم می‌خواستیم مصوبه شورا ابزاری باشد تا بسیاری سازمان‌ها و نهادهای مرتبط را به میدان بکشانیم و ساختارمندتر کار کنیم. اصلا وقتی می‌گوییم برنامه ملی یعنی همه نهادها، به نوعی درگیر این ماجرا می‌شوند و باید چنین اتفاقی بیفتد زیرا ما در زمینه بازی‌سازی به یک عزم ملی نیاز داریم.

کریمی قدوسی، ایجاد عزم ملی و قانون‌گذاری مناسب را از ضرورت‌های برنامه ملی بازی‌های رایانه‌ای دانست و افزود: در شرایط فعلی، سیاست‌های خوبی در ارتباط با برنامه ملی وجود دارد که لازم است اما کافی نیست. شورا، نگارش نهادی این برنامه را تصویب کرده که ۱۰ بند را شامل می‌شود و هر کدام از این بندها به حوزه‌ای خاص مربوط است. برای مثال دو بند در زمینه آموزش نیروی انسانی، دو بند در بحث نظارت و سه بند در ارتباط با حمایت از بازی‌های داخلی است. همچنین، نام نهادهای متولی هر بند و نهاد همکار نیز آمده است. برای مثال، وزارت علوم، نهاد متولی آموزش نیروی متخصص در حوزه بازی‌سازی در کشور و نهاد همکار آن وزارت ارشاد است.

مدیرعامل بنیاد بازی‌های رایانه‌ای به این‌که برنامه ملی، کامل‌ترین برنامه‌ای است که در کشور در زمینه بازی‌های ویدیویی وجود دارد اشاره و بیان کرد: ما سعی کردیم برنامه‌ای که در شورای عالی فضای مجازی تصویب می‌شود، خوب و کامل باشد و این بهترین و کامل‌ترین مشقی است که در کشور و در حوزه بازی نوشته شده و نعمتی است برای بازی‌سازی.

کریمی قدوسی، کنار هم قرار گرفتن سه قوه در کنار یکدیگر را اتفاق مهمی دانست و افزود: برای نخستین بار است که رییس جمهور، نماینده رییس قوه قضاییه و رییس مجلس دور یک میز می‌نشینند و درباره بازی رایانه‌ای صحبت می‌کنند و این اتفاق، خیلی خوب است اما چیزی که الان باید اتفاق بیفتد این‌که هرچه زودتر این برنامه، به بهترین نحو ممکن ابلاغ شود.

او در پاسخ به این‌که چه ضمانت اجرایی برای عملی شدن برنامه ملی بازی‌های رایانه‌ای وجود دارد گفت: براساس پیوست شورای عالی فضای مجازی و مرکز، ضمانت اجرایی و نظارت بر حسن اجرای مصوبات شورا، بر عهده مرکز ملی فضای مجازی است. این مرکز باید از نهادهای متولی سوال کند که چه کردید؟ ما در بنیاد، خیال‌مان از خودمان راحت است و ۷۰ درصد کار را انجام داده‌ایم. حتی آیین نامه خود را هم آماده کرده و منتظریم این برنامه ابلاغ شود و آیین نامه را در دست ارشاد بگذاریم. اما نقش مرکز ملی فضای مجازی، خیلی تاثیرگذار است تا بر حسن انجام نهادهایی که زیرمجموعه ارشاد نیستند نظارت کند.

کریمی قدوسی، معاونت علمی ریاست جمهوری، آموزش و پرورش، وزارت علوم، صداوسیما، شهرداری‌ها و... را در شمار نهادهای درگیر برنامه ملی بازی‌های رایانه‌ای دانست و افزود: در بحث فرهنگ‌سازی، صداوسیما و شهرداری‌ها در شمار نهادهای متولی هستند و وزارات ارشاد، نهاد همکار به شمار می‌آید و ضمانت اجرا هم برعهده مرکز ملی است. همچنین امیدواریم با اجرایی شدن برنامه ملی، آموزش و پرورش از بازی‌های داخلی حمایت کند چرا که با توجه به این‌ که میانگین سنی کاربران ما، ۱۶ سال است، آموزش و پرورش نقش بسیار مهمی در زمینه بازی‌های رایانه‌ای دارد.

مدیرعامل بنیاد بازی‌های رایانه‌ای گفت: سازوکار بازی‌های آنلاین و موبایلی در ارشاد تصویب شده و ما یک ماده را به طور خاص به بازی اختصاص داده‌ایم. امیدوارم این ماده قانونی به دولت و مجلس برود و تایید شود. این ماده نگاه ساختارسازی دارد و بنیاد و ارشاد باید آیین نامه‌ای را طراحی کنند که براساس آن، شرایط صدور مجوز تسهیل و عوارض بازی‌های خارجی آنلاین حذف شود.

کریمی قدوسی به نقش ستادی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای اشاره و بیان کرد: اگر این مصوبه ابلاغ شود، دیگر لازم نیست بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، به تنهایی همه کارها را انجام دهد. مگر آموزش فقط برعهده بنیاد است و مگر معاونت علمی ریاست جمهوری نمی‌تواند این بخش را برعهده بگیرد؟ اصلا بنیاد می‌خواهد به یک ستاد تبدیل شود و هربخش از کارها را به یک نهاد که تخصص انجام آن را دارد واگذار کند. پیش از این بنیاد آموزش می‌داده تبلیغ می کرده الان هرکدام از نهادها یک بخش از کار را انجام می دهند.