همایش ملی سواد رسانه ای و مسئولیت اجتماعی با رسالت افزایش مسئولیت پذیری عمومی در حوزه ی سواد رسانه ای و با تأکید بر جایگاه و اهمیت « نخبگان و مجامع علمی، سازمان های مسئول و افراد آگاه» در امر توسعه ی سواد رسانه ای و به منظور تبدیل این مهم به نهضتی عمومی و فراگیر در دو بخش علمی- پژوهشی و ترویجی– کاربردی برگزار می شود.



برگزار کنندگان: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری وزارت ورزش و جوانان، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهرداری تهران، موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران، پژوهشکده مطالعات فرهنگی اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات وفناوری، پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، پژوهشگاه فرهنگ، هنر و معماری جهاد دانشگاهی، رادیو سراسری ایران، شبکه‌ی آموزش سیما، دانشگاه پیام نور، دانشگاه جامع علمی کاربردی، دانشگاه سوره، موسسه‌ی آموزشی هدایت میزان، دانشگاه گفتمان انقلاب اسلامی، دانشکده خبر و دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه ها




 ساختار نگارش مقالات و بیان ایده ها وگزارش ها


الف: بخش علمی - پژوهشی (ارائه نتایجمطالعات، تحقیقات و بررسی ها):

 در مرحله اول چکیده مقالات متناسب بامحورهای معرفی شده در 250 تا 350 کلمه به دبیرخانه همایش ارسال شده و در صورت تأیید کمیته علمی، مقاله اصلی در قالب علمی پژوهشی در 6000 تا 8000 کلمه نگاشته میشود.

ب: ترویجی - کاربردی (گزارش ایده ها،دستاوردها و تجارب):


  • در مرحله اول چکیده ی گزارش ایده ها،دستاوردها و تجارب مشارکت کنندگان در 150 تا 250 کلمه به دبیرخانه همایش ارسال شده و در صورت تأیید کمیته علمی، گزارش ایده ها، دستاوردها و تجارب در قالب مقاله یعلمی تخصصی در 3000 تا 6000 کلمه نگاشته می شود.

    معرفی و انتشار آثار برتر و برگزیده

    - مقالات برتر ضمن ارائه در پانل های تخصصی، متناسب با کیفیت و امتیاز ارزیابی و نوع آن در نشریات علمی -پژوهشی و علمی - ترویجی منتشر خواهد شد.

    - گزارش ایده‌‌ها، دستاوردها و تجارب برتر علاوه بر پوستر در کارگاه‌های تخصصی همایش ارائه شده و به فراخور موضوع به نهادها و سازمان های سیاستگذار و حامی معرفی شده و در نشریات علمی تخصصی معرفی خواهد شد. 

    - تمامی مقالات و گزارش های علمی برگزیده در دو بخش مجزا در کتاب مقالات و گزارش های علمی همایش درج می شود.  

    جایزه ی مقالات، ایده ها و گزارش هایبرتر

    • متناسب با جایگاه احراز شده در همایش به برگزیدگان لوح تقدیر و جوایز ارزشمند نقدی اهداء خواهد شد.
    • مقاله ی برتر که بیشترین امتیاز را در مراحل داوری کسب نماید نشان سرآمد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را از آن خود خواهد کرد.


  • مهلت ارسال آثار:

    ارسال چکیده مقالات تا 15 شهریورماه 1395

    ارسال متن کامل مقالات تا 15 مهرماه 1395

    اهداف:

    • ارتقای حس مسئولیت پذیری نخبگان، اساتید حوزه و دانشگاه، دانشجویان، طلاب و فعالان اجتماعی در حوزه تولید دانش سواد رسانه ای به شکل بومی و تبدیل آن به یک مهارت عمومی؛ 
    • معرفی فرصت ها و تهدیدهای رسانه های جمعی، رسانه های دیجیتال و بازی‌های رایانه ای از طریق آگاهی بخشی و توانمندسازی برای پیشگیری و مقابله با آسیب ها و مخاطرات؛
    • ارائه راهکارهای علمی و عملیاتی بومی برای افزایش مهارت های عمومی در زمینه استفاده از رسانه های جمعی، رسانه های دیجیتال و بازی های رایانه ای
  • موضوعات و محورها

  • الف: سواد رسانه ای و مسئولیت اجتماعی

    • سواد رسانه ای و مسئولیت اجتماعی، چیستی، چرایی، علل و زمینه های طرح و گسترش؛
    • شاخص های ارزیابی و اصول روش شناختی سواد رسانه ای؛
    • تجربه های سیاستگذاری سواد رسانه ای و مسئولیت اجتماعی؛
    • سواد رسانه ای و مسئولیت اجتماعی، ظرفیت ها و سرمایه های اجتماعی 
  •  ب: سیاست ها، راهبردها و برنامه های سواد رسانه ای با تأکید برمسئولیت اجتماعی

    • نقد و ارزیابی سیاست ها، راهبردها و برنامه های گسترش سواد رسانه‌ای؛ 
    • الگوها و بایسته های سیاستی و کاربردی در ترویج سواد رسانه ای؛
    • آینده پژوهی سواد رسانه ای و مسئولیت اجتماعی در ایران و ترسیم چشم‌انداز مطلوب؛
    • سهم سواد رسانه ای و مسئولیت اجتماعی در پیوست های فرهنگی و اجتماعی
  • پ: سواد رسانه ای و مسئولیت اجتماعی،اقدامات کاربردی و توسعه محور

    • نقش سواد رسانه ای و مسئولیت اجتماعی در توسعه ی پایدار؛
    • جایگاه و کارکرد سواد رسانه ای در توسعه؛
    • سواد رسانه ای، تنوع فرهنگی و زبانی؛
    • تامین منافع همگان از طریق مشارکت اجتماعی و سازمانی در نهضت سواد رسانه ای
  • ت: سواد رسانه ای و مسئولیت اجتماعی؛توانمند سازی جامعه 

    • نقد و بررسی جایگاه سواد رسانه ای در نظام آموزشی پایه و پیشرفته؛
    • سواد رسانه ای و مسئولیت اجتماعی، الگوهای یادگیری و الزامات؛
    • نقش رسانه ها در گفتمان سازی سواد رسانه ای؛
    • جایگاه سواد رسانه ای در ارتقاء محتوای رسانه ها
  •  ث:  آثار و نتایج سواد رسانه ای و مسئولیت اجتماعی 

    • جایگاه سواد رسانه‌ای و مسئولیت اجتماعی در تحقق گفتمان اقتصاد مقاومتی؛
    • سواد رسانه ای، منافع عمومی و مسئولیت های اخلاقی و انسان دوستانه؛
    • سواد رسانه ای و مسئولیت اجتماعی، امنیت و صیانت از حقوق شهروندی؛ 
    • نقش سواد رسانه ای در تحقق سبک زندگی اسلامی ایرانی
  •  

    اولویت های مورد تاکید برای ارائه ی مقاله و گزارش های کاربردی

    • رسانه های دیجیتال: رسانه های بر خط، شبکه های اجتماعی، شبکه‌های پیام رسان، تلفن و رسانه های همراه و هوشمند، چند رسانه ای‌ها و نرم افزارهای دیجیتال، انیمیشن و محتوای چند رسانه‌ای؛  
    • بازی های رایانه ای:  بازی های رایانه ای و کنسولی، بازی های تلفن همراه، بازی های بر خط، بازی های جدی؛
    • رسانه های جمعی: مطبوعات، خبرگزاری ها، نشریات الکترونیک، سینما، رادیو و شبکه های ملی و ماهواره ی تلویزیونی


نحوه ی ارسال آثار

علاقه مندان جهت ارسال آثار می توانند مقالات و گزارش های خود را از طریق نشانی الکترونیک Mas.Info@Saramad.ir همراه با ذکر مشخصات کامل شامل نام، نام خانوادگی، کد ملی، شماره تماس و سطح تحصیلات علمی به دبیرخانه ی دائمی همایش سواد رسانه ای و مسئولیت اجتماعی ارسال کرده و جهت کسب اطلاعات بیشتر به پورتال اینترنتیhttp://www.saramad.ir مراجعه نمایند.