اولین مزایده رسمی جهت واگذاری انحصار نشر بازی‌های رایانه‌ای به صورت کاملا الکترونیکی و مکانیزه آغاز شده و تا بیستم فروردین ادامه دارد. این مزایده براساس شیوه‌نامه جدید ناشرین مجاز بازی‌های رایانه‌ای در سال 95 برگزار می‌شود.

به گزارش روابط عمومی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، با توجه به درخواست‌های مکرر ناشران مجاز بازی‌های رایانه‌ای، بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای واگذاری انحصاری نشر بازی‌های رایانه‌ای را عملیاتی کرده است.

جواد امیری معاون نظارت و ارزشیابی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای گفت: مزایده‌ها 15ام هر ماه به مدت 5 روز در سامانه صدور مجوز نشر بازی‌ها به نشانی ircgid.ir برگزار می‌شود.

امیری تعداد بازی‌های هر ماه را 20 عنوان ذکر کرد و گفت: این 20 عنوان توسط ناشران و با تایید بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای انتخاب می‌شود. لیست بازی‌ها 10ام هر ماه مشخص شده و بر روی سامانه قرار می‌گیرد.

لازم به ذکر است که براساس سیاست‌های حمایتی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، ناشران با حمایت از بازی‌های ایرانی و همچنین خرید هولوگرام، کوپن مجازی دریافت کرده و بایستی برای شرکت در مزایده از این کوپن مجازی استفاده نمایند.

جواد امیری به اهداف این مزایده اشاره کرد و افزود: هدف از واگذاری انحصاری نشر بازی‌ها این است که صاحب یک محصول مشخص شده تا نظارت و کنترل بازار به شکل سازمان یافته‌تری دنبال شود. از طرفی انحصار منجر به افزایش قیمت بازی خارجی شود. بدین صورت تناسب قیمتی بین بازی خارجی و ایرانی شکل می‌گیرد و ناشران به حمایت از بازی ایرانی ترغیب می‌شوند.

امیری افزود: پیش از این با توجه به تولید و تکثیر بازی‌ها توسط شرکت‌ها و موسسات متعدد، جنگ قیمتی میان ایشان اتفاق می‌افتاد که این امر منتج به کاهش قیمت بازی‌های خارجی و به تبع آن بازی ایرانی قدرت رقابت با بازی‌های خارجی را نداشت.

معاون بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای درباره روند مزایده بازی‌های «مشروط» گفت: بازی‌هایی که انتشار آن‌ها توسط نظام رده‌بندی سنی «اسرا» مشروط اعلام شده، پس از مشخص شدن ناشر، مزایده‌ای برای ویراشگران نیز برگزار می‌شود.

ناشران مجاز بازی‌های رایانه‌ای هم‌اکنون می‌توانند با مراجعه به سامانه الکترونیکی ircgid.ir جهت شرکت در مزایده اقدام نمایند.

همچنین ویرایشگرانی که قصد شرکت در مزایده ویرایش بازی‌ها را دارند و تاکنون دسترسی به سامانه را دریافت نکرده‌اند، می‌توانند به معاونت نظارت و ارزشیابی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای مراجعه نمایند.